onsdag 24 juni 2009

5 otroligt intellektuella frågor - idag med Emmon och Swedish for beginners

Ibland blir man deppig även som bibliotekarie, och då funkar det alldeles utmärkt att spela antingen Prince eller Emmon. Elin brukar lyssna på den här låten för att bli lite gladare. I februari kom hennes andra album Closet Wanderings på Wonderland Records. Nya singeln Lips On Fire finns att fantastiskt nog att ladda ner gratis här. Om man vill se kan Emmon live kan man åka på på Peace & Love, Arvikafestivalen och eller gå till Trägårn i Göteborg i augusti. Eller göra alltihop. Och nu undrar ni - hur intellektuell är Emmon? Så här:

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Låt den rätte komma in av John Avjide Lindqvist
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Elastica (debutalbum med samma namn)
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Pans labyrint (omöjligt att svara på men jag smäller till med den)
4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Läser inga dåliga böcker, är för kräsen.
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Tordyveln flyger i skymmningen av Maria Gripe


På Arvikafestivalen kan man även se Swedish For Beginners, som släppte sin första skiva alldeles nyss. Också dom ligger på Wonderland records (om ni är lite smarta så kan ni skönja ett mönster på dagens intellektuella personer). Om man inte har lust att trava omkring i leran i Arvika, så kan man se detta band på lördag på Storan på Wonderland Summer 2009: Pre-Festival Season Party, låter inte det festligt va? Ännu bättre blir det! Då kan man nämligen även tävla i en fantastiskt tävling som Elin och Siska gör i samarbete med Wonderland records. Woohooo! Och vinna skivor! GUD!!!!

Johan Signert sjunger i Swedish for beginners och är så här intellektuell:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Beror på vilket humör jag är på, men mitt livs läsupplevelse fick jag nog av 100 år av ensamhet, av Gabriel García Márquez. Avskräckande titel, men jag blev så uppslukad att jag glömde bort att både äta och sova.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Omöjlig fråga, jag får ju nya favoritskivor hela tiden. Men...The Beach Boys Pet Sounds tröttnar jag aldrig på.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Blue Velvet av David Lynch. Isabella Rosselini och Dennis Hopper lyckas vara ruggigt läskiga, fast på helt olika sätt.
4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Om jag räknar bort böcker som varit så dåliga att jag inte orkat läsa igenom hela, så måste Guld av Cizia Zykë vara en het kandidat. Det allra värsta med denna machosoppa av rasism och kvinnohat är att författaren påstår att allt är självupplevt...
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Idioten av Dostojevskij. Fast jag är inte lika tjock.

Mer av Wonderland-musiken kan man lyssna på via Spotify.

Inga kommentarer: