tisdag 10 februari 2009

Bli läxhjälpare! Bli Högsbos Florence Nightingale!

Bli läxhjälpare!
Bli Högsbos Florence Nightingale!


Onsdagar 16-18 har vi läxhjälp för mellan- och högstadieelever på Högsbo bibliotek. Vill du vara med och hjälpa barn och ungdomar i Högsbo med sina läxor? Bli Högsbos Florence Nightingale! Skicka ett mail till siska.humlesjo(a)hogsbo.goteborg.se

måndag 9 februari 2009

Serier i radion

Lyssna på när Siska pratar om deprimerande (men bra, JÄTTEBRA!!!) serier i radion!



här får ni hoppa fram lite mer än 15 minuter (om ni inte vill lyssna på sporten vill säga)
och här kan ni lyssna på resten

Finskt vemod och en massa musik


Ingen människa kan väl ha lyckats undgå att det pågår någon form av stor musiktävling i Sverige just nu. Jag försöker undvika denna så gott det går efter som jag blir skrämd och får mardrömmar av sånt här
.

Men för att knyta an till denna tävlig så tänker jag idag tipsa om en finsk roman där musiken och skapandet av musik tar mycket plats. Jag har läst Låt mig älska mer av Juha Itkonen. Boken handlar om en finsk rockstjärna som kallar sig Summer Maples och hon spelar inte hårdrock, som jag trodde att alla finska musiker gjorde. Jag trodde att all finsk musik lät så här och hur tufft är det egentligen? Schlagerfestivalen igen! Om boken då: Summer Maples är hur berömd som helst, men plötsligt försvinner hon spårlöst och ingen vet varför. Hennes försvinnande skakar om många, speciellt hennes mamma och hennes ex-pojkvän. Genom deras berättelser om deras relation till Suvi, som hon egentligen heter, så växer bilden fram av en kvinna som hyllas, men som samtidigt pressas hårt och är väldigt ensam. Mamman berättar om dottern som växer upp och som växer ifrån henne och som hon inte riktigt når fram till. Ex-pojkvännen berättar historien om deras kärlek, om separationer och återföreningar, om rockstjärnedrömmar och om att bli kvar när den andra går vidare. Jag började läsa den här boken med stor skepticism eftersom att skriva om rockvärlden, slänga sig med olika coola bandnamn och skriva om ett sprucket förhållande brukar ju inte båda så gott. Jag blev rädd att den skulle visa sig vara ännu en sån där bok om en deppig man i rockstjärnesvängen som det var väldigt synd om eftersom alla kvinnor bara sviker honom, som har problem med spriten och som gillar den här mannen lite för mycket.


Hm, det gör ju jag med. Har JAG blivit en sån där man som det är väldigt synd om? Herregud! Äh, det är ju synd om mig på riktigt, så det är nog ingen fara.
Låt mig älska mer är inte alls sån. Den har ett allvar och en sorglig, mjuk stämning som följer genom boken. Juha Itkonen skriver fint, ömsint och känsligt, så jag hade faktiskt inget alls att oroa mig för. Det är en oväntad pärla om att älska, om att släppa taget och inte minst om kärleken till musiken och skapandet.

Högsbo bibliotek har drabbats av hybris!


Idag kan man läsa om Elin och Siskas veckotipsgrupp som finns på Facebook i GP. Siska radiopratar i skrivande stund i P4 Göteborg om serier och här bloggas det om oss. Himmel!

torsdag 5 februari 2009

Livet som superhjälte på gymnasiet, inte så kul då heller

Jag vet inte hur det är med er men för egen del hade jag en hel del funderingar under skoltiden på hur livet skulle vara som superhjälte.

Daniel Ahlgren som jag tipsade om i julkalendern har förenat sina superhjältefantasier (nu vet ju jag inte om han har såna men jag antar det) med sin fantastiska förmåga att berätta om skolångest i de två albumen SH3 om gymnasieklassen som går Superhjälteprogrammet. Är då skoltiden roligare med superkrafter? Ett rungande NEEEEJ är svaret på den frågan. Det är ångest, trassliga relationer, utanförskap, första kärleken, pinsamheter och annat. Här blir man minsann inte snygg bara för att man är superhjälte.

Daniel Ahlgren har dessutom lyckats få till riktigt fina titlar, vad sägs t.ex. om Jag gråter bara i andra dimension, Svart håltimme och Ett liv utan superkrafter är väl inte värt att leva? Och som vanligt när det gäller honom är det fantastiskt bra.En väldigt sympatisk superhjälte som dessutom råkar vara bibliotekarie har ni här

onsdag 4 februari 2009

Spänningsfylld räddningsaktion


Som förälder till två barn som har en väldigt intensiv och lång prinsessperiod kan man bli lite lätt trött på prinsessor. Allt ska vara rosa tyll, glitter och gulligt. Till sist vill man liksom bara kräkas på alla tjusiga balklänningar, stiliga prinsar, söta hundvalpar och sjukt fåniga brudar. Ja, ni vet ju hur förbannad jag blir av sånt här. Tur att boken När prinsessor fyller år av Per Gustavsson finns. Här får man träffa en prinsessa som inte sitter och borstar håret och väntar på att en prins ska komma och rädda henne. Nä, den här prinsessan har fattat att om något ska hända så får man fixa det själv. I När prinsessor fyller år får vi lära oss hur en helt vanlig födelsedag kan se ut för en prinsessa. Ja, ni vet hur det är – man dekorerar lite, lyssnar på lite tråkiga tal, får sjukt många presenter och sen kommer det en trollkarl och trollar bort alla gästerna. Sånt händer ju jämt när man har fest! Gud så störande det är! Men en riktig prinsessa vet ju precis hur man ska fixa detta. Man bjuder de vilda djuren på prinsesstårta så dom inte bråkar med en, man använder sina högklackade skor som klätterhammare när man ska klättra uppför ett berg (jag borde verkligen börja använda högklackat, hur ska jag annars kunna överlista alla trollkarlar som man råkar ut för hela tiden?) och sen är det bara rädda alla gästerna. Lätt som en plätt. Detta är en fantastisk och underbar bilderbok, med mycket humor. Här lär man sig att som prinsessa kan man faktiskt vara självständig, tuff och modig och jag hoppas att både Victoria och Madeleine har läst denna bok, för här får dom en fantastisk förebild. Skulle man av någon obegriplig anledning vilja veta mer om dom kan man ju läsa här . Så där ja, nu får ni njuta av en sång om en prinsessa!

måndag 2 februari 2009

Storsatsning på Musik-DVD! Passa på att önska!

Högsbo bibliotek ska storsatsa på att köpa in Musik-DVDer! Vilken grej! Eftersom det är Elin och Siska som ska köpa in, så är det bäst att du skriver till oss vad du vill att Högsbo bibliotek ska köpa. Annars så kommer vi ju bara att köpa in en massa Morrissey-DVDer så klart. Så om du nu inte tycker att det är en en så bra idé att Högsbo bara har en massa Morrisseygrejer överallt, så skriv till oss och ge ditt förslag! Vi behöver din hjälp!