tisdag 22 juni 2010

Sigourney Weaver, Winona Ryder och en superbra skiva


Överallt där jag har läst om John Grants debutskiva Queen of Denmark så står det en massa om att han har samarbetat Midlake. Och att det är Midlake som har gjort arrangemangen på skivan, som spelar med honom och i vars studio skivan är inspelad. Mycket är ganska likt Midlakes senaste skiva - det är lite spröda flöjter, fint pianospelande och samma folkrocksanda. Ganska ofta är det stillsamt och fint.

Men det bästa är texterna! Jag har ta mig tusan aldrig hört någon artist med så fantastiskt bra och roliga texter! (Förlåt mig, Morrissey). Han sjunger väldigt allvaligt och så är texterna hur bra som helst - hör här "I wish that confidence was all you could see in my eyes, like those interviews in locker rooms with talented sports guys". Så sjunger han i Silver Platter Club, som är en mina favoritlåtar. Roliga och samtidigt väldigt allvarliga texter. Superbra. I Sigourney Weaver sjunger han om Winona Ryder, Aliens och att inte passa in. Ikväll spelar han på Pustervik i Göteborg. Gå dit.

1 kommentar:

Sara BE sa...

Tack för tipset! Har lyssnat på den en del. Men jag stör mig lite på den crazy tysklåten. Den är rätt kul men bryter av alldeles för mycket.