måndag 14 december 2009

Göteborg i mitt hjärta

Jag är kär. I en bok. Så kan det vara och det finns faktiskt mycket sämre saker att vara kär i, tro mig. Jag är kär i Perspektiv på Göteborg av Kristian Wedel och Peter Claesson. Perspektiv på Göteborg är den finaste fotoboken över Göteborg man kan tänka sig. Kristian Wedel och Peter Claesson har rotat runt i en massa fotoarkiv och letat fram en massa superfina svartvita foton över och från Göteborg. Sedan så har man tagit ett urval av dessa foton, begett sig till platsen där fotot är taget och tagit ett foto på samma plats, i samma ljus, från samma perspektiv. Och så får man i boken se de här bilderna brevid varanda på samma uppslag i boken, så man kan jämföra. Vilken fantastisk idé och vilken fantastisk bok!

Här kan man mycket påtagligt se förändringarna i stadsbilden, och speciellt talande är fotona från varven och hamnen, där det förr sjöd av liv är det idag alldeles tomt. Det finns också en massa fina gamla fotografier från arkiven, bland annat ett väldigt hjärtskärande på en liten pojke som ska skickas iväg från staden under kriget. Ni får titta i boken så ser ni själva. Det är en fantastiskt urval av bilder och Kristian Wedel skriver så där trevligt och roligt som bara Kristian Wedel kan skriva om Göteborg. Av bara farten lär man sig en massa spännande saker om världens finaste stad också.
Jag älskar att titta på gamla svartvita fotografier, jag älskar Göteborg och jag älskar Perspektiv på Göteborg. Detta är bästa julkappen till alla som heter Glenn, ja det är faktiskt bästa julklappen till alla. Punkt slut.
Fler bra tips kommer här:
Idag kan ni lyssna på när Siska pratar oerhört intelligent och smart om böcker i P4 Göteborg 11.00. Om jag har försttt rätt pratar hon om mysterieböcker. Spännande!

På torsdag ägnar jag och Siska dagen åt välgörenhet. Vi travar in till Musikhjälpens studio och tipsar om böcker och sen säljer vi böcker i Bälterspännarparken. Vi är där 10-30 till 14.00 ungefär. Missa oss inte, kom förbi och köp en signerad bok av Andreas Roman eller Henrik Bromander, titta på oss och skänk en slant. Det går utmärkt att lyssna på oss i P3 också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr har vi inte den boken i Höganäs men vi har Robert Garellicks Bilden av Göteborg 1 & 2. Har du sett dem? Jättefina böcker med gamla färgfotografier. Rekommenderas varmt till alla som gillar Göteborg eller bara gillar att titta på gamla bilder. Underbara bilder, fantastiska miljöer, kunniga texter... helt enkelt toppen!