torsdag 26 mars 2009

Brittisk musikbackanal med populärkultur (musik, sex och droger) i fokus

Det brukar ju vara Elin som tipsar om skivor och film men eftersom hon har lämnat mig sjuk och febrig i Göteborg för att åka på konferens i Stockholm tänker jag minsann tipsa om en film. SÅ GÅR DET!!!

Skivbolaget Factory startades i Manchester 1978 av bl.a. den fascinerande tokmuppen Tony Wilson. Dom gav ut skivor med superfräkthäftiga band som Happy mondays, Joy division och Stone roses . 24 hour party people är en fantastisk film om nämnda skivbolag. Måste man då vara en über-musiknörd för att uppskatta nämnda film? ICKE! För egen del börjar det krypa i kroppen på mig när folk börjar prata skivbolag. Vad spelar det för roll egentligen? Liksom, vem har koll på vilket förlag som gav ut John Steinbeck första gången (jaja, jag vet att folk har det och tycker det är intressant, men inte jag!)?

Det här är i alla fall vare sig man är intresserad av film, skivbolag, musik, knark och Manchester eller inte en fantastiskt underhållande, rolig och grym film.

Steve Coogan gör ett alldeles underbart porträtt av den exentriske och märklige Tony Wilson och hans skivbolags uppgång och fall i klassiskt romersk dekadens-stil. Till och med trailern är rolig!

Här får ni dessutom två låtar med några av mina favoriter bland Factory-banden som tyvärr inte är med i filmen nämligen Northside
och Stone Roses

Känner ni inte hur det spritter i dansmusklerna!? Känner ni er inte väldigt brittiska?! Vill ni inte äta fish and chips och dricka lager!? Jo, klart ni vill! Och såklart vill ni se filmen! Här får ni se en ganska så pinsam intervju med den riktige Tony Wilson i en otroligt chic jumper.

Jag kan dessutom berätta att jag gjorde bort mig totalt när jag reserverat filmen på Stadsbiblioteket och fick halva biblioteket att engagera sig i att leta efter nämnda film. Senare visade det sig att den stod på mitt alias, som jag själv lagt in. Tydligen har även solen sina fläckar.

Om man inte har fått nog av Factory efter att ha sett 24 hour party people så låna den underbara Factory-boxen av oss, Elin skrev om den här.


P.S.1
Ni glömmer väl inte att komma på Textival på lördag klockan 14? Då håller jag och Elin seminarium om litteraturbloggar tillsammans med bokhora.se

P.S. 2
Dessutom bjuder jag och Elin alla på tårta och hon har lovat att dansa till Perellis Hero när vi kommer upp i 500 medlemmar. DETTA KAN NI BARA INTE MISSA!!!

Så, nu ska jag bädda ner mig och titta på sista avsnittet av Battlestar galactica, frakk vad spännande det är!

Inga kommentarer: