måndag 9 mars 2009

Howdy partner


Eftersom jag är världens fegaste person har jag aldrig varit speciellt förtjust i skräck (om man bortser från en intensiv period på högstadiet då jag läste allt läskigt jag kom över). Jag föredrar som alla redan vet socialrealism, vilken i och för sig vara nog så skräckinjagande och otäckt med allt elände och alla alkoholiserade föräldrar. Dessutom hörde jag en psykolog förklara varför människor gillar spänning och skräck (för att ladda ur alla rädslor man går och bär på), och då kändes det inte så häftigt längre. Stephen King har för mig personifierat den här genren och jag har känt mig extremt skeptisk mot hans böcker. Så blev jag rekommenderad Revolvermannen och den har jag gått och sneglat på i smyg på biblioteket eftersom omslaget får mig att tänka på sångaren i det här bandet. Varsågod, Emma! (Carl McCoy kan man ju förresten se i den här fantastiskt häftiga filmen, som dessutom har ett fräckt soundtrack.)

Nu är ju inte Revolvermannen så mycket skräck utan snarare en fantasyroman, där Stephen King har lånat inspiration från bland annat Sagan om ringen-triologin. Vi möter Roland av Gilead som är den siste överlevande revolvermannen, som är en sorts riddare i en fantasivärld som påminner en hel del om Vilda Västern. Roland ska förövrigt baseras på Clintans rollkaraktär i den här filmen.

Det är inte bara cowboys och indianer som Roland måste kämpa mot i den här världen, utan här lurar en massa onda krafter och muterade varelser. Dessa måste han vinna över för att ta sig till det mörka tornet, denna mytomspunna plats där universums världar möts. För att ta sig dit måste han först besegra Mannen i svart och jakten på honom tar Roland genom ett dystert ökenlandskap. Det här är första delen i en lång serie som heter just Det mörka tornet. Det här är spännande, fantasieggande, coolt och enastående välskrivet. Läs, läs, läs. Och för er som inte blir rädda av Stephen Kings böcker – här kommer en skräckfavorit i repris.
Som av en händelse så kommer veckans Litterära samtal med Elin och Siska handla om böcker vi har blivit rädda av. Håll utkik hätr på bloggen!

Inga kommentarer: