tisdag 10 februari 2009

Förbannelser, fruntimmer och fantasy


Jag envisas med att marknadsföra 2009 som Lyckoåret! Jag måste bekänna att jag har sviktat i min övertygelse om detta, men min tilltro återställdes genom att jag har fått en lägenhet! Det måste ju vara det ultimata beviset på att detta är lyckoåret, för nu slipper jag och mina barn bo på gatan i höst. Hurra! Om jag inte hade fått en lägenhet så hade jag gärna bott i det fina slottet i den fantastiska animefilmen Det levande slottet. Den är förresten är gjord av Hayao Miyazaki som också har gjort Min granne Totoro som jag redan har tipsat om! Här kan ni se en finfin trailer




Sofie lever ett stillsamt liv och arbetar som hattmakerska. En dag träffar hon den vackre, fantastiske och mystiske trollkarlen Hauru. När hon sedan dessutom blir förtrollad av den förskräckligt elaka Ödehäxan till en gammal tant så förstår man ju att vad som helst kan hända. Att vara en gammal tant när man egentligen är en ung och snygg tjej är ju inte så vidare värst roligt, det kan man ju förstå. Sofie flyttar in i Haurus slott som är ett märkligt och oerhört häftigt levande slott. Nu gäller det för Sofie att bli fri från sin förbannelse så att Hauru ser att hon är snygg och blir kär i henne och Hauru måste skapa fred i landet. För dom båda blir det en spännande äventyr. Elddemoner! Häxor! Trollkarlar! Levande slott! Kärlek! Krig! Ja, den här filmen har alla ingredienser som man kan önska sig. Ja, inte sex, men det är jag glad över eftersom det är en familjefilm. Det levande slottet är en helt underbar saga med oväntade vändningar som jag blir helt lycklig och varm i hjärtat av.

Siska inflikar:
Eftersom det är ett himla tjat om Miyazaki hos vissa bibliotekarier så måste ju jag påtala att Det levande slottet baseras på en bok av Diana Wynne Jones. Vissa andra bibliotekarier träffade på henne när dom… eh… gick kursen fantasy och skräck… det är tufft att vara nörd!
Hur som så är hon fenomenal! Det här är riktigt bra fantasy i samma stil som Harry Potter (var faktiskt en del tal om att Rowling kopierat lite väl mycket från Diana Wynne Jones). Jag gillar speciellt serien om Chrestomanci som börjar med Med nio liv och utspelar sig i en värld ganska lik vår men med magi, trollkarlar och mystiska hemligheter.

Inga kommentarer: