fredag 23 januari 2009

Världens bästa kompis


Idag hade jag egentligen tänkt tipsa om Innan jag dör av Jenny Downham, som handlar om en tjej som har cancer och dör, men som tur är så påminde min snälla tipskollega mig om att det faktiskt är LYCKOÅRET i år och att jag har lovat att sluta tipsa om deppiga böcker. Dessutom så har hon påpekat ganska många gånger för mig att hon faktiskt inte tvivlar på att det är ett lyckoår, så jag dementerar genast detta. Jag skrev väl det för att verka lite häftigare, helt enkelt.
Jaja, idag tänker jag istället tipsa om en film som gör mig helt lycklig och varm inombords bara jag tänker på den – den japanska animefilmen Min granne Totoro.
Här kan du se trailern




Filmen handlar om två systrar som flyttar med sin pappa till ett mystiskt och lite magiskt hus. Det är inte bara huset som är magiskt, utan i skogen intill huset möter systrarna en märklig varelse som vaktar skogen, Totoro. Tillsammans med Totoro ger sig flickorna ut på ett underbart äventyr, som är som en härlig lek. I Totoros värld åker man kattbuss, alltså en buss som är en katt, och det tror jag är det ultimata transportmedlet, om man nu inte kan åka rymdskepp så klart.
Så här fin är kattbussen



Jag älskar den här filmen och jag försöker så ofta jag bara kan övertala mina barn att vilja se den. Musiken till filmen gör mig också helt glad och bidrar också till att skapa den varma och magiska stämningen som gör filmen så härlig. Jag vill också ha en kompis som Totoro, då tror jag aldrig att jag hade behövt känna mig ensam och alltid varit lycklig. Tänk så underbart det skulle vara om man hade kunnat krypa upp på Totoros mage och krypa ihop sig när man känner sig liten och ledsen! Så där ja, nu är det bara för alla att leta efter tecken på lyckoåret 2009 och hittar ni inga, så får ni se Min granne Totoro!