fredag 13 mars 2009

Vi har en praktikant på biblioteket! Som kan blogga!


Katrin är en ytterst mångsidig bibliotekariepraktikant som har börjat här hos oss på biblioteket. Inte nog med att hon kan reservera böcker, låna ut böcker och underhålla oss med historier om sina gamla bilar, hon kan även läsa också! Här är ett favorittips av henne:

Jag har fått äran att i egenskap av praktikant på Högsbo bibliotek få skriva ett gästinlägg här på bloggen och jag känner mig naturligtvis djupt hedrad.

Igår när jag pratade med min kompis som bor lite längre upp i landet så berättade hon hur mycket hon längtar efter våren. Hon sa att det närmsta hon kommit något vårtecken är en halvt upptinad hundbajs på trottoaren så därför tänkte jag tipsa henne och er om en bra bok i väntan på ljusare tider.

Jag läste Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl för några månader sedan och jag gillade den skarpt eftersom den skilde sig ifrån andra böcker jag läst tidigare. Boken handlar om Blue som går på high school. Hon är ovanligt beläst och den som sett till att hon hela tiden lär sig mer är hennes pappa professorn. I början av boken får vi reda på att Hanna, filmläraren på skolan, kommer att dö. Blue berättar sedan om hur hon lärde känna Hanna och den grupp med elever som Hanna har en speciell relation till.

Det som är speciellt med boken är de galet många litterära- och populärkulturella referenserna. Exempelvis är kapiteln i boken uppkallade efter kända verk i den västerländska kanon och om man som jag inte känner till alla dessa böcker så finns det hjälp att få här (de tretton första böckerna på sv) eller här (alla böckerna på eng). Under läsandets gång kan jag rekommendera den här sjukt snygga hemsidan där det finns ledtrådar att finna. Efter att ha läst färdigt boken så kanske en titt här kan vara av intresse. Jag har fått veta av Elin att boken påminner om Donna Tartts Den hemliga historien så den står näst på läslistan för min del.

1 kommentar:

mina sa...

Oh, spännande! Har precis köpt boken och hade egentligen tänkt ta med den till Hawaii som semesterlitteratur, men den fick inte plats i resväskan... *ehum* Nu blev jag riktigt sugen på att börja läsa den! Fast jag måste läsa klart mina fyra eller fem redan påbörjade böcker först...