onsdag 11 november 2009

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar till Skåne, men det gör jag, tror jag.

Martina Edwardsson kan jättemycket om sport. Imponerande mycket, faktiskt. Hon är inte bara sportintresserad, utan är även biblitoekarie på det förnämliga biblioteket i Höganäs. Det är SKÅNE det, om ni undrar. Intellektuell är hon också och snäll som har svarat på våra smarta Skånefrågor.

1. Vilken är den bästa bok om Skåne du har läst?
Kullamannen av Folke Mellvig. Boken bygger på TV-serien från 1960-talet och utspelar sig i mina hemtrakter. En spännande thriller bland berg och grottor på Kullaberg, underbart!

2. Vilken är den bästa låten om Skåne du vet?
Allt med Bob Hund! Kanske inte direkt om Skåne, men fin sång på skånska. Favoriten just nu är ”Nu är det väl revolution på gång!”

3. Vilken är den bästa filmen om Skåne du vet?
Äppelkriget av Hasse & Tage. Finfin film som utspelar sig på Österlen. Är väldigt svag för Hasse Alfredsons rollfigur Severin Lindberg och alla hans uppfinningar. Dumma kapitalister, jättar, älvor och Evert Taube! Allt i ett!

4. Vilken är den sämsta boken om Skåne som du har läst?
En ond man av Hans Alfredson. Men inte för att det är en dålig bok, tvärtom! Men den belyser hur hemskt det onda i människan är. Bland annat kan man läsa Idiotens berättelse som filmen Den enfaldige mördaren är baserad på. Scenen där fabrikören eldar upp arrendatorns sista pengar i kaminen sitter fast i minnet på mig; ”det är inte pengarna, det är principen”. Hu!

5. Om Skåne var en bok, vilken bok skulle Skåne då vara?
Det som poppar upp i mitt huvud är någon slags guidebok. Kanske inte ett svar på frågan egentligen, men trots att jag är född i och har bott större delen av mitt liv i Skåne är det fortfarande mycket som jag inte sett. Utflykter är kanske det trevligaste man kan ägna sig åt och det går faktiskt att göra utflykter utan att äga en bil. Skånetrafiken har sammanställt bra tips för natur- och kulturutflykter på sin hemsida. Superpraktiskt, du behöver varken bil eller guidebok! Även om det finns mycket jag inte sett i Skåne så känner jag i alla fall till nordvästra delen bra. Några givna utflyktstips här är: Ven, Hallands Väderö, Hovs hallar och Söderåsen. Samtliga finns med bland Skånetrafikens tips på naturutflyktsmål.

Inga kommentarer: