måndag 30 november 2009

Vi ger upp och börjar på nytt

Den där Pickwickklubben av Dickens är mitt och Siskas dåliga samvete. Inte är den speciellt rolig att läsa och den är så tjock! Vi har dragit oss för att läsa den här boken, och det är ett mycket dåligt betyg. Alltså, det är ju det här med läslust - det ska ju vara en njutning att läsa böcker och inte en plåga. För oss var det plågsamt att läsa Pickwickklubben, så nu ger vi upp.



Nu tar vi nya friska tag och startar upp en ny bokcirkel, i samarbete med bokcirklar.se. Det är en fin sida för alla oss som älskar att läsa, där man kan starta upp och delta i nätbaserade bokcirklar, skaffa sig ett litet krypin där man skriver om sin läsning och skaffa sig läsvänner. En inspirerande och rolig sida! Till januari läser vi Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter, som vi känner oss superpeppade på att läsa. En ny fantastisk läsecirkel att delta i, hurra!

Nina Frid driver bokcirklar.se, och hon är även känd som Vi Läsers bibliotekarie OCH hon är superintellektuell. Kolla här:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Vilken som helst av Leonard Cohen, eller kanske Kajsa och Malena förresten
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Notting Hill (nej, jag skojar inte, jag har sett den sex gånger och älskarden fortfarande)
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Svår fråga... någon dålig erotisk roman förmodligen. Dåligt skriven erotikär en plåga.
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Anna Karenina

Anna Jörgensdotter har också varit föredömligt vänlig och svarat på våra frågor. Det tjusiga fotot har Sara Mac Key tagit.
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Omöjlig fråga, smaken och behoven förändras. Senast lästa bästa bok: "Kvinnor utan män" av Sharhnush Parsipur. Men två böcker som står sig är Joyce Carol Oates klassiker "Blonde" och Yvonne Veras "Flammande fjäril", av olika anledningar har de satt sig på djupet.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Också en omöjlig fråga. The Cures "Disintegration" och PJ Harveys "To Bring You My Love". Jag får säga dem, för jag har lyssnat i så många år på de skivorna utan att tröttna det minsta, plus att de nu för tiden triggar igång en massa minnen, och minnen är bra skrivkrut.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
HELT omöjlig fråga, ha ha. Men minns att jag slogs omkull av "Slaget om Alger", komplexiteten, den dokumentära känslan parad med ett outhärdligt närgånget poetiskt foto. Såg "Dream of life", om Patti Smith, för inte så länge sen. Den satte igång nånting viktigt.
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Jag lägger inte dåliga läsupplevelser på minnet, men jag står inte ut med böcker som är självgoda och som ägnar sig åt klyschiga kvinnoskildringar.
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Äntligen en enkel fråga. Allra käraste syster av Astrid Lindgren.

Häng med på vår nya bokcirkel, läs och kommentera på bloggen!

1 kommentar:

Hellre barfota än boklös sa...

Jag tyckte det var jätteroligt att läsa den. När jag läst halva skulle ni börja med cirkeln och jag la den åt sidan för att komma i fas med er cirkel. Sen blev det inte riktigt så tyvärr. Men jag ska snart ta tag i den igen. Synd att ni inte tyckte den var bra. Första halvan tyckte jag var bra i alla fall. Andra halvan vet jag inte än.