onsdag 20 januari 2010

Vårens bokhändelser: En annan sida

Det finns så många asbra bokbloggar! En annan sida är en jättefin blogg, där man inte bara får boktips utan även lite boknyheter. Hurra! Petra listar här de böcker hon mest ser fram emot i vår.

Per Hagman - Vänner för livet
Per Hagmans debutroman Cigarett omvälde min värld då när den kom och jag endast var 18 år gammal. Det var en bok för mig att identifiera mig med och en värld att drömma om då jag växte upp tjugo mil söder om Stockholm. Nu kommer kärleksromanen Vänner för livet och jag ser med spänning fram emot att få läsa den.







Andreas Ekström - Google-koden
Vi är rädda för det svenska övervakningssamhället med FRA men lägger gladeligen hela vårt personliga nätliv i händerna på det amerikanska företaget Google. Andreas Ekström synar nu företaget i sömmarna och ger oss en inblick i Google-världen. Den första på svenska i sitt slag med ett svenskt perspektiv.





Liza Marklund och James Patterson - Postcard Killers
Liza Marklund samarbetar med en av världens mest säljande författare i den nya deckaren som inte handlar om Annika Bengtzon utan om den amerikanska detektiven Jack Kanon vars dotter Kimmy och hennes pojkvän mördades nyligen i Rom. Jakten på mördaren har fört honom till Stockholm där han teamar upp med reportern Dessie Larsson. Låter hur spännande som helst.





Katarina Wennstam - Alfahannen
Katarina Wennstams är tokaktuell med Alfahannen som redan debatteras. Wennstam kan alltid skriva skarpt och engagerande om mäns våld mot kvinnor, sexhandel med mera och den nya tangerar samma ämnen såklart men utspelar sig i teater- och filmvärlden.







Susanna Alakoski - Håpas du trifs bra i fengelset
Slutligen ser jag med lite skräckblandad förtjusning mot Susanna Alakoskis nya bok Håpas du trifs bra i fengelset som handlar om två syskon som växer upp i en familj med missbruksproblem. För systern Anni går det ganska bra men brodern Sami hamnar totalt snett. En bok som det förmodligen kommer göra ont att läsa.

Inga kommentarer: