onsdag 13 januari 2010

Vårens bokhändelser: Pål Eggert

Pål Eggerts bokhylla är välkänd sedan vi outade den i Du är vad du läser. Snart kommer hans nya roman, De döda fruktar födelsen, kommer förhoppningsvis jättesnart. Tills dess kan ni njuta av hans hans proffsiga guidning i vårens bokutgivning.

Jag är inte särskilt välinformerad om kommande boksläpp, men under 2010 ser jag fram emot Eskapix förlags utgivning av Stewe Sundins novellsamling. Han har tidigare publicerat sig i tidskriften med samma namn som förlaget, och blir bättre och bättre. Hans senast publicerade novell, ”Köldfödd”, är både brutal som en dansk skalle över näsbenet och skriven med en språklig varsamhet, som den sista smekningen vid ett farväl. Det är en samling som knappast kommer att nå de stora bokhandlarna, men om du vill ta del av skräckkultur från underjorden så håll utkik efter Sundin.

På tal om underjorden så måste jag förstås nämna C J Håkanssons roman ”Köttets undergång” från Vertigo. Det måste bara bli bra. När jag läste hans senaste novell var det svårt att koncentrera sig på helheten för varje stycke, varje mening var som poesi skriven med bläck blandat av blod, hat och spyor.

Jag blir nog tvungen att läsa ”The dark commands”, uppföljaren till ”The steel remains” . Jag gillar inte riktigt alla dessa uppföljare, trilogier och ändlösa serier, men man får bara gilla läget. Richard Morgan är något av det bästa som händer på fantasyfronten just nu. Han har behållit det som är bra med subgenren sword and sorcery och uppdaterat resten.

Jag har läst ett par böcker av China Mieville och gillade dem. Frågan är om jag kommer att läsa hans nya Kraken eller om jag tar mig an någon av hans gamla. I vilket fall så är Mieville ingen man bara kan gå förbi utan att ta ställning till.







En författare som jag inte har en aning om hon är bra, men är nyfiken på är Elin Holmerin som debuterar på Bombadil Publishing med fantasyromanen ”Eldfloder” som utspelar sig intressant nog under 1800-talet.

Och så skulle det vara väldigt roligt om Ellen Kushner kunde följa upp med en ny berättelse om Riverside. Hennes ”The Privilege of the Sword” var alldeles underbar. Va? Skrev jag något illa om uppföljare innan?

Inga kommentarer: