måndag 23 februari 2009

Life isn't easy in Germany


Förra veckan tipsade Siska om en bok från Danmark och idag tänkte jag tipsa om en bok från Tyskland. Vi är så europeiska! Och internationella! Jag har inte läst särskilt mycket böcker från Tyskland eftersom när jag tänker på Tyskland tänker jag mest på militärfetischism eller hårfetischism. Hu, ja det där är ju väldigt obehagligt men på lite olika sätt. Ytterst obehaglig är även Mordbyn av Andrea Maria Schenkel. Boken baseras på ett autentiskt mordfall i Tyskland på under femtiotalet. En familj hittas brutalt mördad och genom olika vittnesmål så pusslas bilden ihop om vad som hände på den ensligt belägna gården Tannöd. Genom vittnesberättelser får man olika perspektiv på händelserna och det är ett ytterst fascinerande berättartekniskt grepp tycker jag. Man får en ruskig inblick i en familj som lämnar en oerhört otrevlig känsla i magtrakten. I centrum i familjen finns en man visar sig vara en riktig tyrann som slår sin fru till lydnad, ligger med sin dotter och är pappa till sin dotters barn. Och det som Schenkel lyckas så oerhört väl med är att skapa en synnerligen olustig och obehaglig stämning i boken som är svår att skaka av sig. Det här är en riktigt riktigt ruggig bok. Och efter hemskheter som dessa tänkte jag bjuda er på något annat som också är rätt hemskt, hemskt pinsamt alltså.


Eftersom Siska är på utlandssemester och inte kan kontrollera vad jag gör för veckotips, så tänker jag passa på att smyga in lite mer underbar musik på Tysklandstema i detta veckotips. HAHAHA! Så går det när man lämnar Högsbo för sydligare breddgrader och låter mig skriva om Tyskland! HAHAHA! Här kommer mer Tyskland! Och ännu mer Tyskland!

Inga kommentarer: