torsdag 19 februari 2009

SKRÄCKCHOCK I BISTÅNDSVÄRLDEN!!!

Den har boken (Undantaget av Jungersen) skulle fyndigt nog kunna kallas för undantaget som bekräftar regeln. Första gången jag blev tipsad om den var nämligen från min mamma. Jag brukar inte lyssna så mycket på hennes boktips eftersom hon mest läser böcker om folk som fryser ihjäl och böcker om en kvinna som åker ut till en ö med sin dotter och berättar att hon har en son som hon adopterade bort (typ böcker av Barbara Voors). När hon dessutom säger ”den här boken handlar om mobbing på en statlig myndighet, den är jättebra!” Tänkte jag mest, ehhhh ok…
Nu hade dock min kära mor rätt! Den är jättebra!

Danmark brukar jag annars mest förknippa med musik och sjukhus och inte med böcker. Lite likt den sista är det iofs. För det här är SKRÄCK!!! Iben, Malene, Camilla och Anne-Lise jobbar på Danskt centrum for information om folkmord och är upplysta och civiliserade människor som är med i Amnesty och köper ekologisk mjölk. Under den civiliserade ytan pågår dock ett fruktansvärt spel där de fryser ut, mobbar och trakasserar varandra. Dessutom är det någon som skickar vidriga hotbrev till dom. Kan det vara någon av kollegorna? Eller en krigsförbrytare?

Det här var så fruktansvärt obehagligt, vidrigt och spännande att jag var tvungen att läsa slutet för att kunna fortsätta (lyckligtvis missförstod jag allting och blev i alla fall överraskad av slutet). En av kvinnorna är huvudperson i varje del och berättar vad som händer från sitt perspektiv, ett troligt skickligt drag av författaren. Plötsligt får små händelser, som bara nämndes i förbigående av någon annan, gigantiska proportioner.

Bättre än såhär kan inte en psykologisk thriller bli. Som min vän Sara (som mest ser filmer där folk har ihjäl varandra med motorsågar) sa, ”visst är den bra, man blir rädd för sig själv!” och det nästan helt utan blod och helt utan seriemördare.

Förresten, ni har väl inte missat dom otroligt intellektuella litterära samtalen med mig och Elin där vi kronologiskt går igenom våra livs favoritböcker? Kolla här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna blev jag nyfiken på. Jag tror att jag ska ta den med mig på min semesterresa - vi får se om jag törs läsa den!
Rosmari i Angered

Unknown sa...

Åh, den är ju så fruktansvärt bra den boken. (Och inte bara för att det är en bibliotekarie med). Men varför skriver karln inte fler?