fredag 27 februari 2009

Litteratur som förstör ungdomen

Jag och min kollega har ju en tendens att beklaga oss över Camus-killarna, alltså dom där som dricker kaffe svart fast dom tycker det är äckligt och läser Pesten av Camus och låtsas att dom tycker det är bra fast dom egentligen precis som alla andra skulle vilja läsa en fläskig spänningsroman.Hur som helst, när Camus-killarna på gymnasiet läste Jack eller Främlingen och plötsligt blev sådär krystat blasé, försökte dricka rödvin och började rulla sina egna cigaretter var jag inte alls sån! Nej nej, jag var hemskt avslappnad och inte ett dugg pretentiös.

Nä, det var ljug. Grejen var bara den att istället för att läsa Jack och börja ha på mig rutiga skjortor och börja prata om Kvinnor läste jag Morvern Callar av Alan Warner. Vilket är precis samma sak, dock lite bättre tycker i alla fall jag.Morvern är en alienerad och blasé tjej som hittar sin pojkvän död i vardagsrummet. Det bryr hon sig dock inte nämnvärt om utan tar istället han färdigskrivna men outgivna roman, skickar in den till ett förlag, får massor med pengar och köper en charterresa, Southern comfort och Silk cut för pengarna. Det här ledde självklart till att min största dröm som 17-åring var att vara blasé, dricka Southern comfort och vara lite brittisk. Istället blev jag bibliotekarie.

Även om boken inte lyckades förvandla mig Morvern så är den väldigt bra. Och, det här är enda gången jag tänker skriva det här, den påminner lite om Camus. Så nu var det sagt. Jag hoppas att ingen använder det emot mig.

Den har även gjorts till film med fantastiska Samantha Morton i huvudrollen, trailern här

Vi har ju som ni vet haft en fantastisk tävling där det fantastiska priset var att bland annat gästtipsa. Mikaels tips:”Mitt gästtips är Snow Crash, en skruvad cyberpunkroman av Neal Stephenson från 1992. Jag tycker om boken för att den blandar högt och lågt. Allt är väldigt överdrivet, även med genrens mått mätt. Samtidigt tar boken upp massor av intressanta teman, bland annat immaterialrätt och religion.”

Och det håller vi såklart med om eftersom Snow crash är en av 1990-talets bästa böcker.

Nästa tävling hittar ni här