fredag 9 april 2010

Bästa barnmusiken

Jag brukar ägna ganska mycket tid åt att klaga på den plastiga barnkulturen, ni vet Bratz, Winx Club och sånt. Sånt som gör en gråtfärdig när man tänker på alla hiskeliga ideal som barnen matas med. När jag fick skivan Vi hör ihop (vi lyssnar tillsammans) av Göteborgsbandet Sockiplast (pluspoäng för bandnamnet) blev jag så glad, för här görs det härligt svängig barnmusik med spelglädje och roliga och fyndiga texter. Jag och min rumskollega har fnissat högt till låtarna på skivan. Det är jättebra!

Tommy Svensson är en av bandmedlemmarna, känd som programledare i Morrongänget i MixMegapol och en trogen biblioteksbesökare på Högsbo bibliotek. Här har han svarat på våra intellektuella frågor!

1 Vilken är den bästa boken du har läst?
Sagan om Ringen böckerna var det största första. Helt överrumplad. betagen. Annars älskar jag Paul Auster´s NewYork-trilogi. VardagsGalenskap och brilliant språk(...översättning då. ;)) Främlingen av Albert Camus, en snärtig sak som dras ner lite av Litterärt-korekt klassiker-Capen och därmed missas av många. Läs!!

2 Vilken är den bästa skivan du vet?
Olika beroende på mode. Kanske lite givet men Beatles Revolver-skiva. Att de 1966 fick in låtar som Eleanor Rigby och Tomorrow never KNows...Förbrukar annars musik som soundtrack. I köket har jag rullat Kungälvspojken Kristoffer Ragnstam i veckor. Förbannat begåvad. Förtjänar mer space. Allt med eget unikt kaxigt liv är bra musik. SilverBullit, SoundTrackOfOurLIves är SVeriges bästa band. Karin Dreijers FeverRay. Grym på WayOutWest. Lyssnar på mycket från Göteborg...eh..sväva lite..

3 Vilken är den bästa filmen du har sett?
Svårt. Spontant...eh...Juno. Canadensiska C.R.A.Z.Y...Så. Plöjer annars andra säsongen av Serien MadMen tilsammans med sambo. Nåt av det bästa. Ironiskt välskräddad 60-tals poesi. Ruggigt intelligent, VälCastat och välskrivet.
4 Vilken är din värsta läsupplevelse?
Intruktionsmanualen till min digitalBox. Uäää. Måste kunna göras...roligare...hallå??

5 Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Paul Austers "Smoke"...ha ha.

Inga kommentarer: