torsdag 8 april 2010

Romadagen

Idag är det Romernas nationaldag och det firar vi här på bloggen med att lista lite bra grejer om romer.






Två böcker om romer


Katitzi-böckerna av Katarina Taikon
Jag och min syster slukade böckerna om Katitzi när vi var små och lekte Katizti hela dagrna (när vi inte lekte Kulla-Gulla). Hennes liv var så oerhört spännande och exotiskt, och lite hemskt. Jag minns ärligt talat inte så mycket om böckerna, mer än att hon bodde i en husvagn, eller var det ett tält? Det var exotiskt i alla fall, för mig som bodde i villa på landet.


Begrav mig stående - Isabel Fonseca
Begrav mig stående är en oerhört intressant bok om romsk kultur och det utanförskap som de upplever till vårt samhälle. Den ger en intressant och fascinerande inblick i romernas levnadsvillkor och histori. Fonseca har bland annat levt i en romsk familj och skildrar på så vis kulturen inifrån. Jätteintressant!





Tre låtar som handlar lite om romer


Gypsy - Shakira
Shakria kan skaka på höfterna så att man nästan blir åksjuk. Här sjunger hon om att hon är en zigenare som liksom inte fäster sig vid något. I den här videon är hon lite mer påklädd än hon brukar vara, hoppas att ni inte blir besvikna.

Gypsy - Fleetwood Mac
Fleetwood Mac är faktiskt ett jättebra band! Kanske ett av världens bästa! Här är en av deras låtar! Tjohej!

Bamboleo - Gipsy Kings
Den här låten och Kaomas Lambada fick alla att känna sig manade att dansa väldigt etniskt på dansgolvet på krogarna i småstaden där jag växte upp. Och alla skulle sjunga med! Hur som helst är det svängigt!

Har du några andra bra tips?

Så här firas romernas nationaldag i Göteborg.

Inga kommentarer: