tisdag 19 maj 2009

5 otroligt intellektuella frågor - idag till fotbollssupportrar

På torsdag är det derby! Blåvitt - GAIS! Gud så otroligt spännande!
Fotboll är något av en gåta för oss, jag har då aldrig fattat grejen med offsideregeln och dessutom brukar jag alltid titta på fel sida av planen OCH tröttna på fotboll efter några minuter och sitta och prata istället. Så gå inte med mig på någon fotbollsmatch. Vi har alltså inget att komma med när det gäller fotboll, istället har vi vänt oss till fotbollsexperter. Nu kära läsare är det upp till er, vilket är det mest intellektuella fotbollslaget? GAIS? Blåvitt? Idag är det supportrarnas tur, imorgon blir det supporterklubbarnas och på torsdag blir det spelarnas. HERREGUD så häftigt!
Här kommer två bitna supporters:

Henrik Edberg, allas vår DJ Honken från tårtkalaset eller DJ Gårdapöjk som han numera heter, gillar GAIS. Jättemycket.

1. Vilken är det bästa bok om fotboll som du har läst?
A. Även om Fever Pitch av Nick Hornby inte är ett speciellt spännande val, kan den absolut inte underskattas.
B. How Soccer Explains the World: An Unlikely Theory of Globalization av Franklin Foer är varken lika briljant eller högtravande som titeln lätt kan föranleda en att tro.
C. Förbannade GAIS: Trettio år av underprestation, GAIS 1976-2006 av Robert Lindberg och Patrik Persson är precis lika briljant som titeln låter påskina.
2. Vilken är den bästa låten om fotboll som du har hört?
Gårdakvarnar och skit av Håkan Hellström är en av de bästa låtarna som skrivits och spelats in överhuvudtaget.
3. Vilken är den bästa filmen om fotboll som du har sett?
Jag har stora förhoppningar om filmatiseringen av Kevin Sampsons bok Away Days som har premiär i slutet av maj, men den har jag ju inte sett. Än. Får väl säga Football Factory då... och ducka.
4. Vilken är den sämsta låten om fotboll som du har hört?
Jim Jidheds utomordentligt usla Nordmanpekoral som spelades på IFK:s matcher för ett par år sedan. Som tur är vet jag inte vad den heter. Man får dock ge dem att de lyckaes sammanfatta allt som Blåvitt står för väldigt effektivt i den låten... helt oöverträffat faktiskt, ja, ända tills Promoe släppte låten Svennebanan.
5. Om GAIS var en bok, vilken bok skulle GAIS då vara?
GAIS är På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust
IFK är Da Vinci-koden av Dan Brown... som talbok.

Magnus Berntsson gillar Blåvitt jättemycket. Och tycker jätteilla om AIK.
1. Vilken är det bästa bok om fotboll som du har läst?
Det finns massor av böcker om fotboll Jag gillar att läsa om samtliga lag men självklart är det roligare att läsa om Blåvitt. Det är allt ifrån deras 100-års bok, Boken om blåvitt Vi älskar dom av Stefan Thylin, Fantastiska 82 av Crusner Lennart & Skånberg Alf, Kamraterna av Andréasson Kenth & Palmström Uno, etc Jag tror inte det finns någon bok om Blåvitt jag inte har läst. Sen får jag ju inte glömma Viveca Lärns barnbok När Ludde mötte blåvitt. Sen finns det en hel del böcker som handlar om supporterkultur och livet på läktaren och på gatorna. En intressant bok är Bland huliganerna av Bill Buford som hamnar på ett engelskt lokaltåg som tagits över av fotbollsfans. De slår metodiskt sönder hela tåget - och polisen står handfallen och kan inte göra något för att stoppa dem. En annan bok som gjorde mig nyfiken var En av grabbarna av Johan Höglund som handlar om hans tid som aktör på den svenska ligistscenen och som ursprungsmedlem i Sveriges mest omtalade fotbollsfirma, Firman boys.(aik) Det handlar om boxen, kickarna, brödraskapet, värderingarna och den hårda jargong som blev en del i hur dom levde och fortfarande lever sina liv.
2. Vilken är den bästa låten om fotboll som du har hört?
Internationellt är det you never walk alone som sjöngs av Celtics och Liverpools fans innan spelarna gör entre på planen Den är SÅÅÅ Mäktig. När det gäller Sverige så är det givetvis Blåvitts hymm Snart skiner poseidon med Joel Alme
3. Vilken är den bästa filmen om fotboll som du har sett?
Jag vet inte om jag har sett någon film om fotboll som jag tycker är bra. Det finns en del huliganfilmer men det är bara rent skräp så jag passar på den frågan
4. Vilken är den sämsta låten om fotboll som du har hört?
Oj! Det får bli aiks hym då jag ogillar det laget å det kraftigaste. Den heter åhh vi e aik
5. Om Blåvitt var en bok, vilken bok skulle Blåvitt då vara?
Den frågan har jag funderat en hel del på sen jag fick den och det är jättesvårt att hitta en bok som påminner om Blåvitt. Jag tänkte först på Nålens öga av Ken Follett som är grymt spännande MEN den saknar den där ångesten man kan känna vid viktiga matcher så....Näää det får bli Nålens öga.

Inga kommentarer: