fredag 22 maj 2009

Inspärrade föräldrar, barnspöken och dansande gulliga möss

Egentligen skulle jag vilja tipsa om filmen Coraline som baseras på en bok av Neil Gaiman idag men eftersom vi tipsar om saker som finns på biblan så tipsar jag om boken istället. Gud så smart jag är! Och det är ju en väldigt bra bok så det gör inte så mycket. Dessutom är det spännande att vuxna tycker den är hemskt obehaglig och läskig medan de flesta barn jag träffat på som läst den bara tycker att den är spännande. Hur som, till saken:

Coraline flyttar till ett nytt hus med sina föräldrar. Dom är allmänt upptagna och tråkiga och Coraline tröttnar rätt fort på att räkna dörrar och fönster. Plötsligt upptäcker hon en dörr till en likadan lägenhet som den hon bor i, med två föräldrar som är väldigt lika hennes men vita som papper och med knappar istället för ögon. Mystiskt. Dom är himla bussiga dock. Dom gillar Coraline och vill att hon stannar. Man kan dock ana ugglor i mossen (vilket är en rolig Hitchcock-film för övrigt). När Coraline kommer tillbaka till sin riktiga värld hittar hon inte sina föräldrar. Men i hallspegeln dyker dom plötsligt upp, inspärrade bakom glaset. LÄSKIGT!!! Och det blir värre! Och det är bra! Hela tiden!

Och nu har den alltså filmatiserats av han som gjorde A nightmare before christmas och här ser ni den fantastiska hemsidan (kolla på den, superfin). Om ni klickar på den lilla skylten Trailer under The Pink Palace får ni såklart se trailern.

2 kommentarer:

michael sa...

Boken är verkligen helt underbar, även om det är långt ifrån min favorit av Gaiman. Ser dock fram emot att se den ikväll. I 3D :)

Högsbo och Hisingens bibliotek sa...

Håller med. Är själv mer förjust i American Gods och Neverwhere, men även när Neil Gaiman inte är i sitt esse är han ändå otroligt bra. Filmen tycker jag dessutom klår boken. Otroligt fin. Sen ser man ju så häftig ut i 3D-glasögonen.
/Siska