lördag 30 maj 2009

Du är vad du läser - idag med Siska!

Storsuccén Du är vad du läser fortsätter! Ja, ni minns väl hur det går till? Som biblioteksvärldens Anna Skipper åker Elin och Siska land och rike runt för att hjälpa Sveriges befolkning till ett bättre och hälsosammare läsande. Idag är det dags för Siska att få sin boksamling granskad och bedömd. Spännande!

Siska visar sina bokhyllor


Professionell bedömning av boksamlingen

Siska har imponerande mycket böcker, hon har böcker nästan överallt i sin lägenhet. Hon får till och med ha böckerna i dubbla rader i hyllorna. Mer bokhyllor behövs alltså. Dubbla rader kan ju å andra sidan vara bra – för där kan man ju gömma de böcker man inte är så stolt över. Stolt visar Siska upp hur hon har sorterat sina böcker, och sånt imponerar ju på vilken bibliotekarie som helst! Tre bokhyllor finns i lägenheten – varav en står i köket – science fiction och fantasyhyllan. Bra val, eftersom rymden och mat är det bästa som finns. Siska förtjänar mycket beröm för sin fina samling av science fiction, alla som älskar rymden skulle bli glada över att komma hem till Siska.

Förvånande är dock att bland alla coola serier står ett Ensamma mamman-album. Cecilia Torudd läste man väl i KP? Siska försvarar sig med att hon har fått den som ett recensionsexemplar, och det är väl en giltig ursäkt. Vi bibliotekarier måste ju läsa både det ena och det andra.

Sak nummer två som jag förvånades av i Siskas boksamling var mängden handarbetsböcker. Nog för att jag har hört Siska prata om handarbete, men inte hade jag förstått att det var en så stor passion för Siska. Man lär sig mycket på att titta på bokhyllor!

Bibliotekarien blev glad av:

Bibliotekarien blev förvånad av:


Bibiotekarien tycker att detta var onödigt:


Böcker som Siska rekommenderas att läsa














Pretty in punk – Benevides, Milles

Handarbete och punk är två saker som Siska gillar. Detta kombineras fint i denna boken. Speciellt förtjust är jag i tuppkamsmössan på omslaget.

Star Trek encyclopeida – Okuda

Rymden i all ära, men varför har Siska helt missat världens bästa rymdserie? Ett Star Trek-lexikon behövs i alla rymdälskares bokhylla.

Svinalängorna – Alakoski

Rymden, fantasy och Fantomen. Siska behöver lite rejäl socialrealism för att ta henne tillbaka till verkligheten.

Vad tycker du att Siska behöver läsa?

4 kommentarer:

Annika Ivarsson sa...

Ensamma mamman är faktiskt bra!
och "du är vad du läser" är genialiskt!

Siska sa...

Spännande tips! Jag har ju tittat lite i Pretty in punk men nu måste jag ju sätta klorna i den.

Vill bara påtala att sf/fantasyhyllan är en sf-, fantasy-, skräck- och kokbokshylla.

Och vilken tur att Elin inte tittade i högen med böcker jag ska göra mig av med, där ligger nämligen Svinalängorna...

Anna Gustafsson Chen sa...

Punkmössan är ju underbar! Jag måste sticka en!

Jag rekommenderar Siska att läsa Soon I will be Invincible av Austin Grossman. Gillar hon rymden kanske hon gillar superhjältar, så tänker jag.

Sara sa...

Genialisk idé bibliotikarierna!