lördag 5 september 2009

Borås kulturelit ger er fem viktiga musikhändelser 2009

Det bästa med Christian Haglund är att han nästan jobbar på ett bibliotek. Ja, han har åtminstone sitt kontor nästan i ett bibliotek, ni fattar hur sympatiskt det är? Christian har ni faktiskt träffat på vår blogg tidigare, då som basist i Depressive Art. Numera spelar han i si så där hundra olika band (nästan!). Ett av banden är Fantastic people som är fortsättning på Depressive art. Det är ett ganska hemligt band som man inte får höra hur dom låter, men det måste ju vara fanastiskt med tanke på namnet. Nu håller dom på och spelar in en skiva! Woho! Christian spelar även i Black scorpion och Jag Andra. Jag Andra har ni en oerhört FANTASTISK chans att få se live på Högsbo bibliotek 17 oktober och då har ni alltså även chansen att träffa Christian IRL. Häftigt!


Fem musikhändelser 2009

Progressive Nation Tour: Opeth, Dream Theater, Unexpect och Big Elf
Opeth, Dream Theater, Unexpect och Big Elf. Hovet Stockholm 25 september.
Det är nu snart 15 år sedan jag hörde Dream Theaters "Awake". Plattan gjorde väldigt stort intryck och har sedan dess haft en betydande musikalisk roll hos mig. Genren är annars ingen favorit för min del men just Dream Theater är kungar inom progressive metal, precis som jag tycker Kyuss är stonerrockarnas, och Helloween powermetalens. Dream Theater har alltid varit lojala och generösa mot sina fans. Många skiv- och konsertsläpp med långa låtar - precis som fans inom genren vill ha. Vilken härlig bonus att Opeht och Big Elf spelar på samma konsert också. Opeth är, både på skiva och live, helt fantastiska med en stor bredd. Inte många som lyckas blanda dödsmetall, jazz och progg utan att få det att låta spretigt och ofokuserat. Och sist, men definitivt skäggigast, Big Elf. Har inte sett dem live sedan i början av 2000-talet och då var det något utöver det vanliga. Riff a la Black Sabbath och sångmelodier i samma anda som The Beatles. Retro-orglar, flum och psykadelia i en tät dimma är att vänta.
Sticky Fingers Göteborg 9 september.
Kan det vara andra gången någonsin Anathema gästar Sverige? Anathema slog igenom för drygt 20 år sedan, och var tillsammans med My Dying Bride och Paradise Lost bland de främsta inom goth/doom-metal. Men ojdå. Vilken resa Anathema gjort sedan dess. Något hände med bandet i slutet av 90-talet. De drog ned på sin growlsång och de distade gitarrerna. Sedan dess har de släppt ett par smått fantastiska plattor. Idag är Anathema rätt svårdefinerade, men vad sägs om en mix av Pink Floyd och Radiohead på ett hederligt brittiskt gotiskt vis?

Enligt mitt tycke kan detta var den bästa trio någonsin, utan att jag ens hört dem. Josh Homme på sång och gitarr (Queens of the Stone Age, Kyuss, Eagles of Death Metal), Dave Grohl trummor (Nirvana, Foo Fighters) och John Paul Jones (Led Zeppelin). Behöver nog knappast säga mer. Om allt vill sig väl släpps deras debutalbum "Never Deserved the Future" i oktober. Förväntningarna är skyhöga!
Live Trädgårn Göteborg 3 oktober.
Frontman och låtskrivare i legendariska The Kinks - Ray Davies. Låtar som "You Really Got Me", "Waterloo Sunset", "Till the End of the Day" är klassiker och än idag står sig Kinks som bland de bästa grupperna på 60- talet. Davies har nyligen släppt "The Kinks Choral Collection" med gamla låtar i nytappningar. Ryktet säger att han är riktigt vass live och sångrösten är välbehållen. Jag jobbar dock denna lördag och missar detta. För jäkligt, så jag hoppas alla ni som läser detta att ni beger er dit och sedan skickar mig en recension på hur bra det var.
Way out West, Göteborg 13 - 15 augusti.
Många fina konserter såg jag, men Wilco var det bandet som lämnade störst avtryck hos mig. Jeef Tweedy och göbbarna lirade verkligen skjortan av mig och publiken. Jag tyckte det var så gött att se att ett rockband med pop- och countryinfluenser utan några direkta hitlåtar kan få igång publiken. Och att Wilco säljer skivor fortfarande tyder på att det finns hopp om att det fortfarande finns folk därute i världen med bra musiksmak kvar.

När jag skrivit allt detta slår det mig att i Göteborg är det de finaste konserterna som finns att tillgå!

Inga kommentarer: