fredag 18 september 2009

Otroligt intellektuella och Högsboaktuella artister!

På lördag bör ni vallfärda till Högsbo bibliotek klockan 12.30 för att uppleva vårt viscafé med Emanuel Blume och Isabel Evers. Det finns inga norska elefanter heter deras program med visor och posei här på Högsbo bibliotek. Emanuel och Isabel har varit så modiga att dom har svarat på våra intellektuella frågor! Här kommer det:

Emanuel Blume:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Jättesvårt att säga den bästa bok jag läst nånsin, möjligen Den Oändliga Historien av Michael Ende, eller 2001-serien av Arthur C. Clarke. Tordyveln Flyger i Skymningen av Maria Gripe läste jag väldigt många gånger när jag var yngre.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Det skulle kunna vara Rubber Soul med Beatles.

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Det har jag faktiskt ingen aning om... Fråga Isabel!

4. Vilken är den sämsta boken du har läst?

Det finns en del riktigt dåliga böcker i såna här amerikanska löpande band-ungdomsbokserier, t.ex. Phantom Valley. Där varje kapitel, som är runt 4-5 sidor, ska sluta gastkramande men det bara blir komiskt.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
En djupt psykologisk men romantisk äventyrsbok med science fiction-inslag som inte är färdigskriven än!
Isabel Evers:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
"Att skriva" av Stephen King är gudomlig. Jag har den alltid i väskan och har läst om den ca 6 gånger.
Jag är en såndär människa som läser och läser om, så favvoböckerna är ofta barndomens böcker:
allt som Roald Dahl skrivit och Den Oändliga Historien av Michael Ende.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Ojoj! Ska man ha en favoritskiva nu också?! Jaja... Hoolabandoola band "Vem kan man lita på" då kanske och alla Dan Viktors skivor!

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Den tatuerade änkan, helt klart, om jag måste välja en.
Emanuels favvo lär vara Monopol med Galenskaparna.

4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Läser egentligen inga dåliga böcker, eftersom jag tröttnar och läser nått annat istället.
Möjligen Harry Potter (ja, jag har läst alla böckerna både på svenska och engelska)...
Annars är det nog en novell av Stephen King som heter Grått Slem, eller om det var grottslem.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
En tunn, konkret och härligt finurlig diktsamling av Lucas Moodysson eller Sojla Krapu eller Claes Eriksson.
Eller allihopa i en salig blandning. Ja, precis!

Inga kommentarer: