fredag 9 april 2010

Alla spelar spel - även Björn Höglund

Alla gillar väl att spela spel? Björn Höglund gillar sällskapsspel så mycket att han har gjort en hel bok om sällskapsspel. Alla spelar spel heter den. Den är hur fin som helst och speglar Sveriges historia på ett jättespännande sätt utifrån spelens utveckling. Mitt favoritspel i boken är Planetspelet, där man får kort med kosmisk strålning på och sånt häftigt. Andra fina spel är Bondespelet (det spelade jag jättemycket när jag var liten, hemskt spännande att se om frosten skulle ta ens betskörd), Universums härskare, och Magic robot. Björn har svarat på våra frågor och vi har en bok att lotta ut! Hurra!

1. Vilken är den bästa bok du har läst?

Vilken svår fråga … Jag läser rätt mycket och med en stor spridning inom olika områden. Men några jag läst och gillat under senaste månaderna är Jonas Hassen Khemiri, Beppe Wolgers, Jan Kjaerstad och Siri Hustvedt.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
En svår fråga till … Men jag gillar t ex Kents senaste Röd och band/artister som Antony and the Johnsons, Paul Weller, Johnny Cash, Bröderna Lindgren och Monica Zetterlund
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Några favoritregissörer är t ex Ang Lee, Ken Loach och Tomas Alfredson.
4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Jag försöker alltid läsa klart böckerna även om de visar sig att de är allt för tråkiga. Under de senaste åtta åren har jag arbetat som bokrecensent med inriktning mot kulturhistorisk/populärhistorisk litteratur. Då har jag tvingats läsa flera fantastiskt tråkiga och nördiga böcker.
5. Om du var ett sällskapsspel, vilket spel skulle du då vara?
Ha, ha … Eftersom jag tycker det är intressant och viktigt med folkbildning och är nyfiken och frågvis så får det bli något frågespel som t ex TP eller NE.

Björns tre favoritspel:

1. Perry Mason – Mysteriet med den misstänkte som flydde. Oerhört snyggt spelet från tidigt 1960-tal. Jag har aldrig spelat det men det var första spelet som jag köpte på en loppis och som fick mig att komma på idén till boken Alla spelar spel.
2. Ett annat snyggt spel är Sätta bo från 1950-talet. Ett spel som verkligen visar att sällskapsspelen är samtidsspeglar. Ett spel som speglar uppbyggnaden av folkhemmet och standardökningen i Sverige.
3. En gammal barndomsfavorit är Den försvunna diamanten så den kommer med på denna lista av nostalgiska skäl.

Vill du vinna ett eget ex av boken? Svara då på vilket sällskapsspel som du tycker att Elin och Siska skulle vara om vi var ett spel. Bäst motivering vinner boken! Maila till elinochsiska(a)gmail.com

Inga kommentarer: