onsdag 14 april 2010

Intellektuella Nina Frid

Nina Frid är kvinnan bakom bokcirklar.se och Vi Läsers alldeles egna bibliotekarie. Hon kan allt om böcker och här har hon svarat på våra intellektuella frågor - idag med erotik-tema (det är ju snuskvecka!)

1. Vilken är den bästa erotiska bok du har läst?
Det är utan tvekan Berättelsen om O av Pauline Réage (pseud). Jag slutar aldrig att fascineras av den. Men en roman som faktiskt överraskade mig vid en omläsning att vara betydligt mer ömsint och erotisk än jag mindes är Lady Chatterleys älskare av D.H Lawrence

2. Vilken är den bästa erotiska låten du vet?
Låten, hm.. måste vara något av Tommy Nilsson, hela han är erotik.

3. Vilken är den bästa erotiska filmen du vet?
Secretery eller Sekreteraren (som för övrigt bygger på en novell av en fantastisk författare, Mary Gaitskill)

4. Vilken den sämsta erotiska boken du har läst?
Den mesta erotik som skrivs är tyvärr inget vidare så här finns en del att välja på... En klassiker som faktiskt är urtråkig som erotik är Markis de Sade (även om jag kan förstå hans betydelse), men ska jag välja något nyare så säger jag Clara Jonsson. Hennes många noveller gör mig bara... beklämd.

5. Om erotik var en bok, vilken bok skulle det då vara?
Något av PO Enquist. Hans språk är så vackert att det är faktiskt bättre än en smekning på riktigt många gånger.

Inga kommentarer: