fredag 16 april 2010

Record Store-day!

På lördag är det Record Store day. Då är det meningen att man ska gå i skivaffärer och köpa en massa skivor. Vart ska man gå då? Eftersom jag och Siska inte har så superbra koll på skivbutikerna i Göteborg, så har vi bett två skivsamlande och musikintresserade män om hjälp om vilka som är de bästa skivaffärerna i Göteborg. Dessutom berättar de om skivsläpp som de ser fram emot!


Martin Isaksson
driver begagnatskivaffären Galaxy Gramophone Records och det ryktas att han har en imponerande stor vinylsamling.

Bästa skivaffärerna:
Jag kan ju börja med Dirty Records, klassikern som styrs av de sköna stofilerna Janne och Micky ( och deras dagshumör). En trevlig butik i "High Fidelity"-klass (boken/filmen) som splitrats upp i två butiker numer. (Chalmersg. 21 och Andra långg. 4 A )

Vidare kan jag nämna Vinylium i Majorna, som drivs av eldsjälen Jöns. Exemplariskt utbud av ny vinyl med inriktning på POP och Indie. Mestadels ny vinyl men här finns en liten second hand hörna också. (Styrmansg. 26 )

Skivsläpp att se fram emot:
Soundtrack Of Our Lives
kommande släpp har endast utannonserats som nerladdning, men materialet kommer säkert ut på skiva också tids nog. Mycket efterlängtat!

Och sedan har vi vårens mastodont: Rolling Stones återutger "Exile On Main St." med 10 st extralåtar! Tillslut har gubbana börjat rota i sitt studioarkiv. Klart spännande!

Pierre Sandersson är en skivsamlare av stora mått, jag skulle tippa på att han har skivköpande som sitt största fritidsintresse. Han därför också hur mycket skivor som helst, nästan bara bra skivor ( märkligt nog inga Morrissey-skivor).

Bästa skivaffärerna:
Galaxy Gramophone (Kungsg. 38 - 40): Stans bästa utbud av begagnade skivor. Drivs av den kunnige musikfanatikern Martin Isaksson.

Dirty Records (Chalmersg. 21 och Andra långg. 4 A ): Med två butiker i stan är Dirty en fin gammal klassiker för oss vinylsamlare.

Skivsläpp att se fram emot:
Teenage Fanclub
Efter fem års tystnad återvänder powerpopens kungar med en ny efterlängtad platta.

Rolling Stones - Exile on Main street
Nästan för bra för att vara sant. Världens bästa skiva nu i box med outgivet material.


Elin ser fram emot:

Band of Horses
Jag tänker väldigt mycket på Band of Horses. Nästan hela dagen har jag tänkt på Band of Horses. Det kommer det en ny skiva! Tjohej så underbart! Så här underbart kommer det att bli. Infinite Arms heter skivan.

En av de skivorna som jag såg fram emot mest under våren har redan hunnit släppas. Jag längtade jättemycket efter Josh Rouses El Turista. Den har jag bloggat om här. Nu tycker jag kanske att blev lite halvlyckat när Josh envisas med att sjunga på spanska på en del av låtarna, måste jag erkänna. Skivan ger mig en underbar sommarkänsla. Jag tänker att det blir den perfekta skivan att lyssna på när man sippar rosévin på balkongen i Kortedala och låtsas att man är vid Medelhavet.

Har du några skivaffärstips? Och vilka skivsläpp ser du fram emot?

Inga kommentarer: