måndag 12 april 2010

Världens läskigaste bok?

Du vet hur det är när du är så rädd att du inte vågar släcka lampan? När du sover med ryggen mot väggen för att ingen läskig typ ska hugga en kniv i dig. Så härligt skräckslagen kan du bli med dagens boktips!

I påskas var jag i ett litet hus i Dalarna, med mig hade jag In the woods, eller Till skogs på svenska, av Tana French. Sen var jag tvungen att hitta på "bra" skäl till att det skulle vara tänt på nätterna i rummet jag delade med min vän. Det gick sådär.

Vad handlar då denna superläskiga historia om?
Den börjar på 1980-talet i ett litet villaområde utanför Dublin. 12-åriga Adam leker i skogen med sina vänner. Nästa dag återfinns Adam, han står fastnaglad vid ett träd, hans skor är fulla med blod och han är katatonisk. De två vännerna återfinns aldrig. 20 år senare kommer Adam, nu polis och med namnet Rob, tillbaka till skogen. En 12-årig flicka har blivit mördad. Ju mer Rob och hans underbara kollega Cassie forskar i fallet, desto läskigare blir det. Och inte på det där sunkiga seriemördare-som-äter-barn-sättet utan riktigt psykologiskt obehagligt, och realistiskt.

Det jag gillar med den här boken, förutom att jag inte kan sova och istället kan utnyttja mina nätter till att fundera på ondskefulla individer, är att den är så otroligt välskriven. Det känns verkligen som att jag är i den där underbara och samtidigt jätteläskiga skogen. Karaktärerna sen, karaktärerna! Åh de är så fantastiskt välskrivna. Både Cassie och Rob är så mänskliga att jag kan se dom framför mig. Dessutom är de så mångfacetterade, de har både dåliga och bra sidor, hemligheter, fel och brister och jag vet aldrig riktigt vad jag kan förvänta mig av dem.

Bästa och läskigaste deckaren jag läst på mycket länge!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här förklarar en del konstiga beteende...