måndag 29 mars 2010

Intellektuella och Högsbo-aktuella Olivia

Ikväll är det poetisk högtidsstund på Högsbo bibliotek när Olivia Bergdahl besöker oss tillsammans med Oskar Hanska. Två mästerliga Poetry Slam-poeter och ypperliga ordkonstnärer. Förra gången Olivia läste sin poesi hos oss blev alla förtrollade, så fantastiskt var det. Olivia har också varit fantastiskt snäll och svarat på våra intellektuella frågor.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Nej. Det vet jag inte. Min största läsupplevelse inträffade på ett antikvariat i Helsingborg, när jag slog ihjäl ett par timmar och vandrade planlöst i stan - hittade in bland överfyllda bokhyllor och slog på måfå upp pärmarna i en liten sliten diktsamling. "Och plötsligt är det afton". Jag har fortfarande bara läst titeldikten, den är på tre rader, men det är det vackraste jag nånsin läst. Jag grät lite grand i Helsingborg, och jag gråter fortfarande lite grand när jag läser det. Det är skrivet av Salvatore Quasimodo, som uppenbarligen fått nobelpriset, men det visste jag inte då.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Nej. Det vet jag inte. Första gången jag på riktigt lyssnade och lyssnade och lyssnade rent maniskt på en skiva var jag tio-elva år och upptäckte Bob Dylan. Jag fattade inte vad han sjöng, på något sätt fattade jag bara att jag gillade det. Så jag får säga den, tror jag. The best of Bob Dylan.

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Nej. Det vet jag inte. Men jag gråter alltid och fortfarande till En långvarig förlovning, trots att jag sett den närmare 20 gånger. Jo, det är den bästa film jag vet.

4. Vilken är den sämsta bok du läst?
Haha! En fruktansvärd bok om franska trubadurer som inledde med att säga att det här handlar om manlig vänskap, och att man bara kan förstå det om man upplevt manlig vänskap. Jag älskade ju mina franska trubadurer, så jag brände, korsfäste och kölhalade boken omgående - jag kände mig fruktansvärt könsfållad - och minns inte ens vad den hette. Idiotbok.
Annars finns det massa skit att bli upprörd över, finn dig själv och hitta lyckan och allt vad det heter, men jag försöker undvika det.
Förresten, jag läste ju Spelet. Det är den sämsta bok jag läst. Förutom att vara skittråkig och långrandig lyfter den fram en människosyn så cynisk att den inte borde vara tillåten. Att sedan stackars små (tonårs?)pojkar läser det och tror att det finns nån magisk lösning hela vägen in i sängkammaren som inte heter självförtroende, självkänsla och ödmjukhet är bara sorgligt. Fy fan.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
"Världens bästa lyrik i urval".
Näe, jag skulle nog vara Gentlemen, tror jag. Eller Det andra könet.

Inga kommentarer: