måndag 22 mars 2010

Snäll musik för snälla bibliotekarier

En av de finaste artisterna jag vet är singer/songwritern Josh Rouse. Han sjunger underbart fint med ett stråk vemodighet som jag älskar. Inte bara jag älskar Josh, utan alla mina kollegor som jag delat kontor med har njutit när jag har spelat Josh Rouse för dom. Slutledningen är alltså - alla bibliotekarier gillar Josh.

För några år sedan flyttade Josh till Spanien och på nya skivan El Turista har han anammat den spanska kulturen till hundra procent. Skivan spritter av spanska rytmer och på några låtar sjunger han till och med på spanska (!!). Om jag ska klaga lite på Josh, så tycker jag kanske att det är lite over the top att sjunga på spanska, han sjunger ju så fint på engelska! Varför ändra ett så bra koncept? Bästa låten på skivan är Sweet Elaine, där sjunger han så fint att Good things comes to those who wait, my sweet Elaine. Det är hjärtskärande vackert.

Lemon tree är en annat favoritlåt, som handlar om hur fint det är med havet, att Josh äter bär och sover bland maskrosor. Det låter kanske oerhört banalt, men Lemon tree får mig glad och musik som gör en glad är faktiskt .nte så dumt ändå! Dessutom gör Josh en underar version av Cotton-Eyed Joe, som är som balsam för själen - och som inte har något med Rednex att göra, tack gud för det.

El Turista är avslappnad och vänlig musik, som passar utmärkt att sitta barnbent i solen och sippa Sangria till. Eller vin, eller vad man nu vill dricka. Man vill att det ska vara sommar och längtar till Medelhavet när man lyssnar på den här skivan. Den är snäll, vänlig och soft. Min bästa må bra-skiva. Här kan ni tjuvlyssna på hela skivan på Spotify.

Inga kommentarer: