fredag 12 mars 2010

Otroligt intellektuella feminister: Elin Grelsson



Elin Grelsson är inte bara feminist, hon är intellektuell också! Dessutom har hon en fin blogg, skriver nästan överallt, är med i Textival och pratade på Feministiska tidskriften Bangs 8 mars-fest. Pust! Förutom allt det så har hon tagit sig tid och svarat på våra frågor. Danke!

1. Vilken är den bästa skönlitterära boken om feminism?
Åh, jag har så många att välja mellan! Men Vita Andersens Håll käften och var söt är en fantastisk feministisk novellsamling.

2. Vilken är den bästa filmen om feminism?
Direkt feministiska filmer har jag inte så många förslag på, men bland alla filmer som ifrågasätter kön och heteronorm är Mitt liv i rosa en av mina favoriter.

3. Vilken är den bästa låten om feminism?
Alla låtar med mer solklara feministiska budskap till trots: Express Yourself med Madonna är fortfarande den låt som från mellanstadiet och upp till vuxen ålder lärt mig att ta hand om mig själv i första hand och skita i fluffiga drömmar om den räddande prinsen.

4. Vilken är den minst feministiska boken?
Det vet jag inte, för att jag inte läser så många böcker av den typen. En hel del misogyni präglar väldigt mycket litteratur, men jag kan inte utse någon som är värre.

5. Om feminismen var en bok, vilken skulle det då vara?
Sara Stridsbergs Drömfakulteten. Fragmentarisk och ändå med en röd linje, poetisk och våldsam, vacker och smärtsam.

1 kommentar:

Underlandet sa...

På fråga 4 skulle jag svara Tärningskastaren. Fy fan vilken vilken obehaglig bok.