tisdag 30 mars 2010

otroligt intellektuella deckarförfattare: Arne Dahl

Arne Dahl (eller Jan Arnald som pseudonymen står för) brukar Siska tjata om för tanter, ungdomar, föräldrar, gubbar och alla andra som frågar efter riktigt bra deckare. För det är RIKTIGT BRA DECKARE. Dessutom roliga, läskiga, smarta och engagerande. Eftersom det är påskekrimsvecka har vi frågat några deckarförfattare om de vill svara på våra intellektuella deckarfrågor. Idag får ni läsa Arne Dahls/Jan Arnalds smarta svar!
Bilden har Finn Hensner tagit.

1. Vilken är den bästa deckaren du har läst?

"Den stora tomheten" av James Ellroy. Ellroy som tätast, mörkast och vassast.

2. Vilken är den bästa deckartvserien du har sett?

"The Wire". Skitig, verklig och samtidigt snygg, sofistikerad. Men föregångaren "Homicide", också från Baltimore, betydde mer för mig när jag började skriva deckare. Ett härligt kollektivt samspel.

3. Vilken är den bästa deckarfilmen du har sett?

Två stycken var asviktiga för mig när jag blev deckarförfattare, "Seven" och "När lammen tystnar". En fortfarande oöverträffad kombo av tung, dräpande civilisationskritik och närmast litterär elegans.

4. Vilken är den sämsta deckaren du har läst?

Jag har läst typ två sidor i så många usla deckare att jag inte minns dem. Men nog har Georges Simenon en del lågvattenmärken...

5. Om du var en kriminalkommissarie, vilken kommissarie skulle du då vara?

Paul Hjelm, förstås...

Inga kommentarer: