måndag 10 maj 2010

En väldigt gullig drake!

Jag kände mig väldigt skeptisk när jag började läsa första boken om Bolibompadraken, Men- det är ju Bolibompa-draken! av Mats Wänlund. Det kändes lite ... eh ... jag vet inte ... lite för mycket att göra en bilderbok om Bolibompadraken. Men jag hade helt fel (det har jag ofta).Här har ni nämligen fem roliga, mysiga och härliga bilder om den lite småklantige, men mycket charmige Bolibompadraken. Böckerna om Bolibompadraken är vardagsnära - draken är på lekplatsen, hos tandläkaren, i badhuset, åket tåg - ja ni fattar. Lätt att känna igen sig både som barn och som bibliotekarie . (Åh! Nästa bok kanske kan utspela sig på biblioteket? Det hade ju varit grymt)

Min sons favorit är självklart Bolibompadraken åker tåg. Draken råkar lite av misstag åka med ett tåg, försöker rita sig en biljett och får stora problem när han ska på plats med sin stora drakkropp på den pyttelilla tågtoaletten. Dottern gillar Hos tandläkaren med Bolibompa-draken väldigt mycket. Draken råkar tappa en tand, försöker sätta fast den själv - men det går ju inte! Då får man gå till tandläkaren. Där får draken bland annat hjälpa till att lugna ner de rädda patienterna - roligt roligt!

Så där - snälla, charmiga och roliga böcker om en väldigt gullig grön drake. Vem kan motstå det?

Inga kommentarer: