torsdag 6 maj 2010

Musikvecka! Patrik Lindgren!

Musikveckan fortsätter så klart idag också! Idag har musikskribenten Patrik Lindgren varit snäll nog och slitit sig från sitt musikartikelskrivande för att svara på några frågor om böcker och läsning och annat flott.

Vem är du?

Frilansjournalist från Göteborg, skriver om musik i Göteborgs-Posten, Lira och Sonic bland annat.

Vilken bok läser du just nu?
Hinner tyvärr inte läsa så mycket längre, barn, hund, hus och jobb tar en massa tid. Men, förutom en massa barnböcker tragglar jag mig sedan rätt lång tid tillbaka så sakteliga framåt genom Peter Englunds fascinerande Stridens skönhet och sorg. Gillar hans balans mellan torrt redovisande av de mest detaljerade detaljer och väldigt mänskliga och alldagliga betraktelser.

Vilken är den bästa boken du har läst?
Svårt, men jag hade för länge sen en lång period av djupsinnigt svårmod när jag slukade Camus och Dagerman och det gänget. Så kanske Främlingen. Det är definitivt den bok jag läst flest gånger och mest ingående.

Vilken är den sämsta boken du har läst?
Möjligen Livet - en bruksanvisning av Georges Perec. En sån där bok där författaren kan ägna tre tättskrivna sidor åt att beskriva allt som finns i ett rum. Oläsligt. Men många ser den ju som ett mästerverk.

Var läser du helst någonstans?
Helst i en hängmatta förstås, men oftast en trött kvart innan jag somnar på kvällen.

Om du fick ta med dig en musiker till en öde ö, vem skulle det då vara?
John Lennon, om han levde, det är nog en den enda stora (och döda) musiker jag verkligen skulle vilja veta vad han hade gjort - och sagt - idag om han fått leva vidare.

Om musiken var en bok, vilken bok skulle den då vara?
Kerouacs On the road ligger väl bra till? Eller nåt av Irvine Welsh kanske? Trainspotting!

Vilken är den bästa boken om musik du vet?
Mer än musikerporträtt och biografier gillar jag riktigt nördiga böcker som gräver djupt i någon viss genre eller period. Som Julian Copes Krautrocksampler om tysk experimentell sjuttiotalsrock. Eller Simon Reynolds Rip it up and start again, om postpunk. Böcker som hela tiden tvingar en att omedelbart leta upp och lyssna på varenda låt som nämns i texten.

Inga kommentarer: