tisdag 4 maj 2010

Hetero i Hägersten av Sofia Olsson



Du vet de där äldre och tuffare du träffade på när du var cirka 19? Som liksom hade koll på allt, var smarta och så fort du sa något inför dem så blev det bara "asså ja bah typ läser böcker". Ungefär så kändes det varje gång jag i min ungdom träffade på Sofia Olsson. Jag hoppas att jag har förändrats men efter att ha läst Hetero i Hägersten märker jag att min bild av Sofia Olsson nog stämmer. Hon är fortfarande smart och dessutom rolig (det upptäckte aldrig 19-åriga jag som mest fokuserade på att säga rätt saker och inte så mycket på vad andra sa).

I albumet skildras pricksäkert ett sambopars öden och äventyr med andrahandsflyttar, svårigheterna att hitta matvaror som inte kommer från länder med tvivelaktigt styrelseskick, morgontrötthet, skammen över att titta på Top model, medelklass-skammen, ännu fler flyttar, vardagskärlek och vardagssurhet. Det är vardagskomik utan att vara ytligt eller Blondie-tråkigt. Sofia Olsson kan konsten att inte bara skildra vardagen med självdistans och komik, hon gör det även med kärlek. Teckningarna är charmigt naivistiska på bäste serieteckningsmanér. Karaktärerna är fulla av uttryck och personlighet. Helt enkelt en bra kombination av innehål l och paketering.

Dessutom har Sofia Olsson en fin hemsida, titta på den! Där kan du dessutom läsa utdrag ur Hetero i Hägersten medan du väntar på att få hela albumet i din hand. För det måste du!

Här får du ett smakprov (klicka på bilden för att se den större)

Inga kommentarer: