tisdag 25 maj 2010

Dottervecka! Hillevi Wahl!

Vi har ju dottervecka den här veckan. Ni vet, det är Mors dag på söndag. Idag är det författaren Hillevi Wahl som svarar. Hillevi skriver superstarka och bra böcker som baseras på hennes ena erfarenheter som dotter till alkoholiserade föräldrar. Hennes senaste bokhandlar om matmissbruk, Hungerflickan, tipsade Elin om för ett tag sedan. Läs den!

Vem är du?
Jag heter Hillevi Wahl och är 44 år, journalist och författare, trebarnsmamma, alkisbarn och gammal matmissbrukare och allt det där är jag förbaskat stolt över. (Så brukar jag inleda mina föredrag - och sedan berätta varför...)

Vilken bok läser du just nu?
Alexandramannen av Katia Wagner. Förutom att hon är en underbar arbetskamrat som jag just återförenats med, så är det en berättelse som alla mammor och pappor borde läsa. Och alla som jobbar med ungdomar. Som Martin Jönsson skriver i förordet: "Det handlar om att försöka förstå. Vad som händer. Hur det kunde hända. Vad priset är. Vad man kan, kanske, göra åt det. Alexandramannen är en bok som gör ont. Den berättar om unga tjejers verklighet och visar på den enorma sårbarheten och utsattheten de lever med."
Läs!

Vilken är den bästa boken du har läst?
Oj. Just nu håller jag på att skriva barnböcker - och är helt såld på Stian Holes böcker Hermans sommar och Herman och eldsvådan. Det är mycket svårare att skriva barnböcker än man tror. Mycket, mycket svårare än att skriva vuxenböcker. Och att göra så tänkvärda, spännande böcker med storslagen poesi och konst som Stian Hole gör - ja, vad ska jag säga - fantastiskt!

Vilken är den sämsta boken du har läst?
Det har jag glömt. Men även de bra kan vara jobbiga. Jag orkar över huvud taget inte med svåra, tjocka klassiker. Mitt liv är för kort.

Var läser du helst någonstans?
I badkaret. Eller solstolen. Och framför allt - i lugn och ro.

Om du fick ta med dig en författare till en öde ö, vem skulle det då vara?
Hm. Bara en? Då gäller det ju att ta en som har förmågan att vara tyst ibland och som inte har alkoholproblem eller neuroser eller konstiga fobier om spindlar och sådant. Då har vi inte många kvar att välja på, haha. Men nu ska vi se... (kollar bokhyllan). Jag gillar Liv Strömquists hjärna, hennes serieböcker Hundra procent fett och Einsteins fru är helt jäkla geniala. Henne är jag nyfiken på. Jag tar henne!

Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Mina egna. Jag är mina böcker. Jag skriver bara om mig själv och mina erfarenheter. Även om jag skruvar till det lite ibland. Och när jag har skrivit tjugo böcker så har jag - och läsarna - kanske fått tjugo pusselbitar till vem jag är. Ungefär så.

Vilken är den bästa boken om döttrar du vet?
Då måste jag nog säga en tjock klassiker trots allt: Joyce Carol Oates Blonde. En bibel i berättarkonst för vilken författare som helst.

Inga kommentarer: