tisdag 18 maj 2010

Miss don't touch me

I ett försök att bättra på mina obefintliga tyskakunskaper köpte jag serien Jenseit som handlar om små gulliga djuren som bor i ett dött barns kropp. Den var jättebra, tror jag. Det var ju jättesvårt att fatta vad dom små djuren sa, om dom inte sa saker i stil med ja eller nej. Som tur är hittade jag serien Miss don't touch me av Hubert och Kerascoet (samma tecknargäng med en annan författare) som är på engelska. Det är en fantastisk kombination av deckare och historiskt äventyr.

I 1920-talets Paris arbeter de två systrarna Florence och Agatha som pigor. Medan Florence sitter hemma och är präktig går Agatha ut och dansar. Dumt, tycker Florence eftersom seriemördaren Butcher of the dances skoningslöst har ihjäl unga kvinnor. När mördaren till slut får tag på Agatha bestämmer sig Florence för att avslöja honom. Spåren leder till Paris mest exklusiva bordell där Florence börjar arbeta som Miss don't touch me, en mycket arg dominatrix.

Det här hade kunnat bli, om man tänker på seriegenrens sexfixering och inte alltid så roliga kvinnobild, riktigt sunkigt men det är det inte! Istället är det en riktigt spännande deckare som också lyckas skildra en värld av intriger, maktspel, men också av vänskap och total solidaritet mellan de prostituerade. Dessutom är det intressant med skildringen av 1920-talets Paris.


















Hos amazon kan ni läsa de första sidorna

2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Himmel, vad jag blev sugen på den här nu då! Måste kolla om man inte kan ta och köpa in till biblan möjligen...

Siska sa...

Det tycker jag absolut! Om dina kollegor ifrågasätter dig kan du ju alltid framhålla vikten av sedelärande berättelser om farorna med dans.