fredag 7 maj 2010

Musikvecka! Magnus Sjöberg!

Det är underbart med musikvecka! Hurra! Magnus Sjöberg figurerar trevligt nog här på vår blogg lite och . Nu har han varit snäll och svarat på frågor åt oss igen. Tack, Magnus!

Vem är du?

Jag heter Magnus Sjöberg, och jag skriver för musiktidningen Gaffa, som startade med svensk upplaga nu i vår. Jag skrev tidigare för musiktidningen Groove. När jag inte skriver och lyssnar på musik håller jag ofta till på Skolbibliotekscentralen i Göteborg.

Vilken bok läser du just nu?
Just nu håller jag på med Torbjörn och Ylva Espings Monsterbiff till middag? och läser igenom en hel del nyutkommen barn- och ungdomslitteratur, medan jag väntar på att min mor i det fagra norr ska skicka ner ett exemplar av Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz som ligger och väntar på att bli läst.

Vilken är den bästa boken du har läst?
Två riktiga ögonöppnare, som verkligen har krupit in under skinnet på mig, och som jag dessutom läst om ett flertal gånger är J.D. Salingers Räddaren i nöden och Heinrich Bölls Tåget var punktligt. Bölls Dr Murkes samlade tystnad är en annan favorit. Är också väldigt förtjust i Joakim Pirinen.

Vilken är den sämsta boken du har läst?
Har försökt mig på några deckare som var synnerligen gäspiga. Läste också för några år sedan en biografi över ett svenskt popband som var rikligt kryddad med dåligt språk och märkligheter. Men generellt svårt att säga - jag vill verkligen gilla det jag föresatt mig att läsa.

Var läser du helst någonstans?
Oftast, fast inte helst, blir det på kvällen, i sängen. Men jag gillar att läsa på tåg. Och sommartid brukar jag alltid se till att ta mig ut i skogen någonstans, där bara fåglar försöker störa. Gillar det.

Om du fick ta med dig en musiker till en öde ö, vem skulle det då vara?
Marianne Faithfull. Eller Bach.

Om musiken var en bok, vilken bok skulle den då vara?
17 dikter av Tomas Tranströmer. Den eventuella rytmen, känslan och det oväntade. Precis som bra musik ska vara.

Vilken är den bästa boken om musik du vet?
En revolution i huvudet av Ian MacDonald. En bok om Beatles inspelade låtar, låt för låt, om hur låtarna blev skrivna och inspelningsprocedurer, stämningar i bandet, analyser av låtarna, texterna, allt! Låter som en bok bara för de inbitna, vilket det kanske är, men den är också ofantligt rolig, i alla fall de gångerna MacDonald inte blir för reaktionär och mästrande.

Inga kommentarer: