fredag 7 maj 2010

Musikvecka! Emma Henriksson!

Emma Henriksson har ni träffat på på vår blogg tidigare. Nu får ni träffa henne igen, hurra! När hon inte svarar på frågor för vår blogg kan man höra henne spela gitarr i Five Finger Foreheads. Dom kan du provlyssna på här, om du av dum någon anledning har råkat missa dom. Här är Emma:

Vem är du?

Emma Henriksson, spelar gitarr i fivefingerforeheads o läser också en hel massa.

Vilken bok läser du just nu?
"Sorgesång" av Siri Hustvedt, och en massa kurs litteratur. Näst på kö är Birgitta Stenbergs "Alla vilda".

Vilken är den bästa boken du har läst?
Jag tycker mycket om Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken", och sen nästan alla Paul Austers böcker.. men bästa bok är ju väldigt svårt att säga en..

Vilken är den sämsta boken du har läst?
Om möjligt ännu svårare att svara på! Har läst en del riktigt usla deckare, men minns inte ens namnen på dem haha! Davinci koden tyckte jag på ett sätt var riktigt dålig, fast samtidigt var den ju ganska spännande.

Var läser du helst någonstans?
På bussen/spårvagnen där är det lagom mycket ljud.

Om du fick ta med dig en musiker till en öde ö, vem skulle det då vara?
Om man ska svara någon intressant person som vore spännande att lära känna så ligger nog Roky Erickson högt på listan. Men jag tror vistelsen på ön skulle bli rätt knasig om han var med.. o antagligen skulle han väl bli psykiskt sjuk igen hm.. Nä antagligen skulle jag välja nån av de musiker jag känner. Min sambo, min bror eller Lisa i mitt band är personer jag kommer bra överens med och som jag tror jag skulle stå ut med länge. Och som skulle stå ut med mig länge.

Om musiken var en bok, vilken bok skulle den då vara?
Kanske Newyork triliogin av Paul Auster. Man fattar inte ens hälften och ändå är det nått som gör att man bara älskar den! Hela stämningen är så fantastisk och läskig och man väntar på att allt ska falla på plats, men det gör det inte. Sen är det såklart en massa sidospår i den som visar sig vara helt meningslösa, eller? INGET kanske är meningslöst trots allt.
Som med musik, svårt att förstå mycket men ändå är det nått man gillar. Jag är svag för stämningar i låtar. Och vad är egentligen meningsfullt?

Vilken är den bästa boken om musik du vet?
"Please kill me" är väldigt bra.

Inga kommentarer: