tisdag 30 mars 2010

Påsk + deckare + Norge = Påskekrim

I Norge äter dom inte bara fisk och vältrar sig i pengar, dom håller även på med en grej som heter Påskekrim som i princip går ut på att man ska läsa en deckare över påsk. Vi ska väl inte vara sämre än våra grannar i väst? Det finns dock en uppsjö deckare så vilka ska ni välja? Det vet väl inte jag men jag har gjort en lista över tre läskiga deckarskurkar och två inte så läskiga. VARNING FÖR SPOILERS!

Tre läskiga skurkar

Agatha Christie - Tio små negerpojkar
När jag läste Tio små negerpojkar blev jag totaltraumatiserad. Den var så himla läskig! Själva mördaren var inte det läskigaste utan den väna kvinnan som är sist kvar. Det är ju otroligt fjantigt och pyskoanalytikerna myser nog häcken av sig men jag är livrädd för väna barnflickor som har ihjäl barn. Eller, det kanske inte är så fjantigt... /Siska


Dennis Lehane - Gone baby gone Inte heller här är det själva huvudskurken som är den läskigaste. Istället är det det fruktansvärt vidriga gänget som har ihjäl barn som fortfarande får mig att rysa. Hu så hemskt!/Siska




När lammen tystnar - Thomas Harris
En av de mest läskiga skurkarna jag vet är Hannial Lector. Extra läskig är han i filmatiseringen men Anthony Hopkins i rollen. Han är så obehagligt belevad, beläst och charmerande samtidigt som han är helt galen. Hu!



Två fjantiga skurkar


Postcard killers - Liza Markund/James Patterson
Om man vill läsa en riktigt dålig och meningslös deckare så kan man läsa Postcard killers. Varför man nu skulle vilja läsa en dålig bok vet jag inte, men detta är en av de mest klyschiga spänningsromanerna jag har läst. Och en av de tråkigaste. Således är även skurkarna superklyschiga - de är så klart unga, snygga och sexiga. Dom köper dyra klockor och dricker champagne. Och bakom sig bär dom så klart något lite halvlarvigt barndomstrauma. Det är bara tråkigt och inte ett dugg läskigt!

Millenium-triologin - Stieg Larsson
Jag gillar Stieg Larssons böcker. Jättemycket. Men får man klaga lite på Millenium-triologin? Ja, det får man. I alla fall på skurkarna. Är dom inte lite too much? I alla fall den där blonde jätten som ser väldigt tysk ut och är en übermänniska som inte känner någon smärta? Fläskas det inte på lite väl mycket? Som i en Bond-film, typ? /Elin

Vilka är dina bästa och sämsta skurkar?

Inga kommentarer: