måndag 1 december 2008

1 December. Socialrealism och sprit i Skottland

Första december! Ljuvligt!Om man bor i Göteborg, och det gör ju vi, så innebär ju december regn, att allt är grått, att man ständigt är blöt och att folk pratar lite konstigt (som änna, vad betyder det egentligen?). Det här är ju dock inte bara typiskt för Göteborg utan även för en annan stad (nej, inte London) nämligen Glasgow. Och när jag tänker Glasgow tänker i alla fall jag även ångest. Så, dåligt väder, Glasgow och ångest vad kan det bli? Garnethill av Denise Mina såklart!Här är det ångest i massor!

Maureen har inte direkt haft en glättig uppväxt, här är det sexuella övergrepp, mentalsjukhus och deppighet. Allt blir inte direkt bättre när hennes pojkvän hittas mördad i hennes lägenhet. Hur ska nu detta gå?Nu ska inte ni deckarhaters bli avskräckta för det här är verkligen en orgie i socialrealism där deckarhistorien, i alla fall enligt Mina och mig, bara är en förevändning för att få skriva om viktigare saker (som hur outhärdligt det är att vara kvinna från arbetarklassen i Glasgow). Och det är så bra! Speciellt om man läser det på engelska. Den skotska dialekten gör att man kastas in i ett regnigt Glasgow där kläderna aldrig blir torra, ens föräldrar är arbetslösa och alkoholiserade och alla luktar cigarettrök och frityr olja. God läsning, wee hen!

Här är en länk till en fantastisk artikel om skotska dialekter, lyssna på ljudklippet från glasgow. Jag fattar absolut ingenting.
http://www.friendsofscotland.gov.uk/scotlandnow/issue-02/arts/scottish-accent.html