lördag 13 december 2008

13 december och det blir beslutsångest och stämningsfullt luciafirande


Idag är det Lucia och det bästa med Lucia är att man kan äta pepparkakor och lussekatt till frukost utan att få ångest efteråt! Jag har knappt hämtat mig från skräckupplevelsen igår när Siska hade en länk till Charlotte Perelli, så idag tänkte jag tipsa om något mycket trevligare och snällare. En bilderbok! Att vara barn är verkligen inte alltid så enkelt och speciellt inte när man måste fatta en massa svåra beslut. Så är det för Ärtan i Ärtan går luciatåg av Ulrika Sundström. Luciafirandet på dagis närmar sig med stormsteg och barnen ska bestämma sig för vad de vill vara för något. Någon ska vara ängel, en annan lussekatt och varför visste inte jag att man kan vara lussekatt i ett luciatåg när jag var yngre? Tänk så underbart det skulle få vara att gå klädd som en lussekatt för en dag! Här kan du se en annan lussekatt.

För Ärtan är det förfärligt svårt att välja, visst vill hon vara en fin lucia med ljus i håret. Men det är ju fint att vara pepparkaksgumma också. Och tomte är också bra! Oj, så svårt det är att bestämma sig. Ja, alla som har umgåtts med småbarn vet ju hur oerhört bekymmersamt det är för barn att fatta beslut. Tur för Ärtan att hon har en så smart pappa som packar ner alla lussekläderna och tar med sig till dagis. Den här boken är jättejättesöt och har urfina illustrationer av Amanda Eriksson. Som stämningsfylld bakgrundsmusik när man läser denna bok bör man välja någon av de enda två jullåtarna som går att lyssna på utan att behöva kräkas av allt lyckoslisk Lyssna här och här.