lördag 20 december 2008

20 december och filmatiserade serier med högt NKI

Här tänker jag alltså inte ta upp Constantine med Keanu Reeves, YUCK! Och inte heller den fruktansvärt plågsamma Daredevil med Ben Affleck där jag önskade att jag var blind och inte han. Istället blir det två sjukt coola tjejer, två fantastiska serier och två underbara filmatiseringar.

Har man inte läst Ghost World av Daniel Clowes så är det verkligen hög tid. Enid och hennes bästis Beckys äventyr efter att ha avslutat high school i den deprimerande småstaden skildras snyggt och tar sig direkt till hjärtat. Deras vardag går ut på att driva runt på olika fik, göra livet surt för invånarna och blanda självförakt med hybris. På baksidan av albumet hittar man dessutom den här fantastiska texten ”Den amerikanska serietecknaren Daniel Clowes har nått ut både till en bredare allmän publik och till den trendkänsliga kultpubliken”, gud…
Och filmen är faktiskt minst lika bra. Kolla bara trailern. Jag måste nog se om den.


Marjane Satrapis serie om sin uppväxt i Iran, Persepolis är en annan hit. Otroligt snyggt tecknat, gripande och roligt berättat och dessutom lär man sig en massa om Iran! WOHO säger vi folkbildare. När Marjane går på svarta marknaden och köper band med Iron Maiden iklädd sin häftiga jacka och nästan åker fast sitter jag som på nålar. Tänk om man fått se det här i skolan istället för en diaserie från PogoPedagog.
Här är trailern för filmen, kolla!