måndag 15 december 2008

15 december – självförakt och dysterheter i Skottland


It’s easy hating yourself, It’s hard making it rhyme

Uppmärksamma julkalenderläsare kan ha insett att jag inte är så mycket för, eh, glad musik. Jag har aldrig fattat varför man ska lyssna på en massa tramsig musik om hur lycklig man är när man kan lyssna på såna som skriver om hur det VERKLIGEN är! Jag vill lyssna på texter om att det faktiskt inte är så jävla lätt att leva och inte så kul alltid! Så det så! Nu har jag hittat en ny själsfrände i Malcolm Middleton. Han sjunger på bred skotska om ensamhet, självförakt och att känna sig som en loser. Skottland! Igen! Och dysterhet och ångest! Igen! Underbart! Ackompanjerad av sin akustiska gitarr lämnar han ut sig i de mörka och svartsynta texterna. På skivan finns tre covers, bland annat en avskalad och naken version av Madonnas Stay, som blir oerhört vacker i Middletons version – ja det är nästan så man ryser. Skivans starkaste låt är Love comes in waves, där Malcolm Middleton med sin mörka vackra röst sjunger om sin dystra syn på kärleken.


Love, love, love comes in waves. I want you to love me as much as I love you. Do.


Det är liksom rakt på sak i hans texter och väldigt utlämnande. Åh! En dyster man som skriver om besvikelser och sorgligheter! Hur mycket bättre kan det bli? Jag undrar om Malcolm Middleton hade varit lyckligare om hade följt dessa relationsråd. Hm, ja, det känner jag mig ytterst tveksam till. Jag tror däremot att du kommer må mycket bättre om du lyssnar på Malcolm Middleton! Kanske blir du inte så mycket gladare, men det känns väldigt trösterikt att det finns någon som kan skriva så fantastiska sånger om livet. Lyssna nu på hans jullåt med den härligt uppiggande titeln We’re all going to die Och glöm för allt i världen inte bort att att gå in på hans Myspace-sida och lyssna omedelbart!