onsdag 10 december 2008

10 december och sprit, ångest och glädje (!) i Gävle och London

Idag skulle jag kunna tipsa er om vett och etikett men det antar jag att ni har full koll på. Eller kanske en nobel författare, höhö. Istället tänker jag tipsa om Hello love av Charlotta Cederlöf och så får ni läsa en liten intervju med Horace där han spexar loss, på riktigt. Hello love är en fantastisk liten bok som jag läser om lite då och då. Speciellt när jag är lite sur (verkar kanske otroligt, men det händer faktiskt att jag är det).

Om Jack och På drift är generationsromanen för alla män med konstnärsambitioner så är Hello love det för mig, vilken grupp jag tillhör lämnar jag åt er läsare att fundera över.

1984 jobbar Helena Olsson på internposten på stadens fabrik (som hon i sin ensamhet skriker ”Jävla fittfabrik!” till, åh dessa fantastiska jobb som hör ungdomen till!), det är väl sådär kul tycker hon. Hon hänger med sina vänner, går ut och ser sitt ex se depressiv ut på krogen och färgar håret. När hon tröttnat alltför mycket drar hon till London. Frågan är om det är så mycket roligare där.

Det är ju helt värdelöst att säga att det här är en fantastiskt rolig bok men jag tänker göra det ändå, DET HÄR ÄR EN FANTASTISKT ROLIG BOK!!! Helenas livsleda och väntan på att det ska hända något känns så äkta och hennes svarta humor är så underbar att jag bara vill pussa henne.

Det här tror jag är Helenas favoritlåt (det är i alla fall en av mina)