tisdag 4 maj 2010

Bästa 60-talsmusiken!

Det är musikvecka! Härligt!

Några som också tycker att det är härligt med musik är Pierre Sandersson och Claes Lindblad. Dom tycker att det är så härligt med 60-talsmusik att dom har gjort var sin lista med deras favoritlåtar från 60-talet!

Pierre har hur mycket skivor som helst och det första jag fick höra om honom vara att han var grym på att göra musiklistor.
Om du har Spotify kan du lyssna på hans lista här:

Här kommer listan på mina 20 i topp 60-tals låtar. Trots att jag är känd av många som en riktig listnörd, så visste jag inte riktigt vad jag gav mig in på när Elin bad mig. Med andra ord detta är den lätt svåraste lista jag gett mig på hittills men samtidigt en av dom roligaste.

Jag har enbart gått på personlig smak och helt struntat i om låtarna är hits eller nyskapande när dom gavs ut. Det blev som det blev en del är klassiker andra inte.

Min etta Gimme Shelter med Stones är enligt mej inte bara 60-talets bästa låt utan den bästa låten som någonsin spelats in. Den är mörk svängig och sexig på en och samma gång, dessutom låter det som dom spelat in den med en klackspark helt utan ansträngning.Och det är då mina vänner det är då som riktigt stor Rockmusik skapas.

1. Gimme shelter - Rolling Stones
2. I've got to find her (and tell her) - Scotty Williams
3. Be my baby - The Ronettes
4. Very last day - The Hollies
5. You ain't going nowhere - The Byrds
6. Like a rolling stone - Bob Dylan
7. I wanna be your dog - The Stooges
8. Dead end street - The Kinks
9. Strychine - The Sonics
10. Baby I need your loving - The Four Tops
11. The night they drove old Dixie down - The Band
12. All or nothing - The Small Faces
13. Don't let me be missunderstood - The Animals
14. Tell Mama - Etta James
15. Just dropped in ( To se what condition my condition was in) - The First Edition
16. I can't explain - The Who
17. Just Like me - Paul Revere & the Raiders
18. Another place, another time - Jerry Lee Lewis
19. Someone told my story - Merle Haggard
20. Dont look back - The Remains

Claes är inte bara bibliotekarie (hurra!!!), utan är också väldigt duktig på att lista musik!
Om du har Spotify kan du lyssna på hans lista här.

Det går naturligtvis inte att göra en sådan lista därför kommer en här.

Placeringarna är egentligen helt oväsentliga, alla låtarna är kanon.För att inte nämna alla som inte fick plats. Det enda som är säker är att Elvis är först. Den främsta anledningen till detta är den helt otroliga musikaliska comeback han gjorde 1968. Sedan är listan lite av ett kaleidioskop över 60-talet, pop, rock,soul,garage,country. Sedan är listan lite av ett kalejdoskop över 60-talet, pop, rock,soul,garage,country.

Här kommer The List!

1.In The Ghetto - Elvis Presley
2.Sympathy For The Devil - Rolling Stones
3.Desolation Row - Bob Dylan
4.For What Its Worth - Buffalo Springfield
5.Farther Along Flying - Burrito Brothers
6.The Night they Drove Old Dixie Down - The Band
7.Eight Miles High - The Byrds
8.Kids Are Allright - The Who
9.You Really Got Me - Kinks
10.Wild Thing - The Troggs
11.Somebody To Love - Jeffersson Airplane
12.For Your Love - The Yardbirds
13.Mustang Sally - Wilson Picket
14.No Fun - Stooges
15.Venus In Furs - Velvet Underground
16.The Witch - The Sonics
17.Itchycco Park - The Small Faces
18.These Boots Are Made For Walking - Nancy Sinatra
19.Higher - Sly & The Family Stone
20.Papas Got A Brand New Bag - James Brown

Inga kommentarer: