tisdag 1 juni 2010

Elin gillar Nesbø


I Pansarhjärta åker den norska polisen till Hongkong för att hämta hem Harry Hole. Han är i Hongkong och knarkar och har det eländigt efter den hemska upplösningen av Snömannen-fallet. (Man ska alltid läsa deckarserier i ordning! Så man fattar vad det hänvisas till!) Man behöver Harrys hjälp. en seriemördare är lös i Oslo, som mördar sina offer på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig. Om man nu kan tänka sig något snällt sätt att mörda någon på, det vet jag inte, men i Pansarhjärta är det grymt och äckligt. Nästan lite för äckligt, faktiskt. Jag satt i början av boken och undrade varför jag egentligen läser böcker om galningar som håller på att mörda folk och varför jag läser om blod och sånt.

Ja, men i alla fall så kommer Harry med till Norge och börjar nysta i fallet. Snart visar det sig att de mördade har en sak gemensamt - de har alla bott i samma fjällstuga samma natt. Men varför mördas dom? SPÄNNANDE! Pansarhjärta tar oss till Afrika, Oslo och ut på fjälltur. Det är snöskred, vulkaner och kärlekstrassel. Och så är det Harry Hole. Jag älskar Harry Hole. Han är min absoluta favoritdeckarkaraktär. Han är problematisk och bär på en massa mörker, super och gör lite som han vill. Men gör alltid rätt och är liksom reko och bra samtidigt.

Jag är väldigt svag för Jo Nesbø. Inte bara för att han är rätt tjusig, utan för att han skriver så rasande bra deckare. Och jag gillar Pansarhjärta också. Det kanske inte är Nesbøs bästa, men det är spännande, välskrivet och actionfyllt.

1 kommentar:

Monica O Kolkman sa...

Skriver under helt!
Är nog lite kär i både Hole och Nesbö!