torsdag 17 juni 2010

Intellektuella korsstygn med Johanna

Johanna är inte bara en av mina smartaste och roligaste vänner, hon är även en jävel på korsstygn (se bild t.v. med Nasumpatch i korsstygn). På sin grymma blogg Cross yr stitches lägget hon upp sina fina handarbetsmästerverk som kan vara en bonad med fina punkcitat, porträtt av Spike får Buffy, tygmärken med Audre Lorde (seriöst, kolla på den, helt sjukt snygg) och annat gött. Ofta med en kombination av traditionella handarbetsmönster och punkestetik. Nog med hyllninstalet, Johanna kan ju faktiskt uttrycka sig själv!

1.Vilken är den bästa handarbetsboken du vet?
Min bästa handarbetsbok är nog "Korsstygnsmönster frtån Norden, Östeuropa, Jugoslavien och Grekland." av Martta Pyykkö och Katinka Mikkilä, som jag köpte på ett öländskt antikvariat för ett par år sedan. Den innehåller både historik och sömnadsbeskrivningar och så fina mönster att jag håller på att konvertera ett av dem till en tatuering.

2. Vilken är den bästa låten om handarbete du vet?
"Crochet" med Julie Ruin (jag älskar Kathleen Hannah och allt hon gör). Eller vilken låt som helst med Cross Stitched Eyes.

3. Vilken är den bästa filmen om handarbete du vet?
Ingen aning. När jag var på biblioteket idag såg jag att de hade en film till utlåning som hette "Broderier", den kanske är bra?

4. Vilken är den sämsta handarbetsboken du vet?
"Roliga stickboken" av Rachael Matthews och Catharina Anderson är faktiskt inte särskilt rolig, trots att den till och med innehåller mönster till en stickad handgranat.




5. Om handarbete var en bok, vilken bok skulle det då vara?
Knepig fråga. Någon som är lång och tidskrävande, men ändå funkar för högläsning? Eller kanske "Riot Grrrl: revolution girl style now!" av Nadine Monem för att det är en sån där bok som får en att vilja göra något själv.





Avslutningsvis får ni en bild på en bonad med tänkvärda ord

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad hade Valerie Solanas sagt om handarbete? Förmodligen något mycket, mycket insiktsfullt.