fredag 12 december 2008

12 december och skräck i skogen

Natten till lucia drar ju alla oknytt som bekant ut och ställer till hyss. Därför ska jag idag tipsa om en fantastisk och skräckaktig bok. Här skulle jag kunna tipsa om Tracys hämnd som var min första riktigt läskiga läsupplevelse, både den obehagliga saxscenen i slutet men framförallt den extremt hemska sexscenen som involverade ett badkar fullt med jello, uuuuuh. Titta bara på introt till tv-serien, skräck! Min kära mor lyckades med mitt största skräckantiklimax när hon sa att jag ABSOLUT INTE fick läsa Sjöjungrun sjöng sin sång av Val McDermid, jag blev minst sagt besviken när genast satte tänderna i den. Läskigt? Tss…

Nej här är det istället en riktig pärla i årets utgivning, Den femte systern av Mårten Sandén. Den innehåller precis allt man kan kräva av en bok (hm, rymden är iofs inte med…). Jannike är en cool 16-årig tjej som växt upp i olika fosterfamiljer och varit ett allmänt stök (tjejstök = viktig ingrediens 1) . Hon är dock inte ett vanligt stök utan ett synskt stök (synsk tjej = viktig ingrediens 2) som vet hur man ska försvara sig (inte mesig brud = viktig ingrediens 3). Hon är praktikant åt tokgravida Elisabet. Elisabet visar sig härstamma i rakt nedstigande led från fem systrar vilkas far försökte få dem att ligga med djävulen ståendes nakna i ett pentagram, typ. Och som man då kan räkna ut med arslet så är det många som vill åt barnet Elisabet väntar. Här kommer profetior, vättar, levande döda, seriemördande politiker, hemliga organisationer och troll med i bilden. Och det är sååååå spännande. JAG ÄLSKAR MÅRTEN SANDÈN!!! Alla hans tjejer är så jävla bra och häftiga att jag både vill vara dem och vara deras bästa kompisar.
Här kan ni läsa början av boken.

Om ni inte är rädda efter att ha läst ut den så rekommenderar jag den här lilla filmsnutten.