tisdag 23 december 2008

23 december och sedelärande berättelser från vikingarna

I alltför unga år läste jag Röde orm. Jag vet inte om det format mig som person men jag har definitivt lärt mig ett och annat om hur det är att vara en rejäl människa som inte pjoskar och klagar för ingenting.

Mycket kan man säga om Röde orm, som att det är en massa hittepå (som om det inte är det i andra böcker), att den är våldsförhärligande (ja, och?), lite torr (absolut inte!) och grabbig (NÄÄÄÄ!). Men det jag kan säga är att det här är en av de största läsupplevelserna jag har haft.
Orm är yngste sonen och hans mamma tjatar om att han inte alls ska ut och röva utan vara hemma eftersom han är lite sjuk. Som tur är blir Orm bortrövad och får ha ihjäl folk, stjäla grejer, vara galärslav och annat skoj!

Det är så spännande, så färgstarkt och bra att jag blir hysteriskt sugen på att ge mig ut på en rövarfärd i Västerled. Dessutom lär man sig så mycket om livet, som hur man har en bra fest, ”det var en dålig fest, ingen dog”.

Nu tänkte jag leta efter snuttar från den fantastiska radioteaterversionen av Röde orm men hittar tyvärr bara något värdelöst nazistband. Hasse Alfredsson har f.ö. sagt apropå Röde orm att det bästa med att bli gammal är att han kan läsa om Röde orm varje år, han glömmer nämligen bort så mycket.

Så vad ska jag länka till för fantastisk musik nu? Man skulle kunna koppla ihop Röde orm med det här fantastiska bandet, Elin tyckte dock att det här passade bättre

Vad som är bäst, tja, det är upp till er kära läsare.