onsdag 24 december 2008

24 december - det är julafton och vi bjuder på familjekonflikter, girl groups och robotar

Idag är det julafton! Jo! Det är sant! Dagen till ära så får ni inte mindre än tre TRE!!!! tips från Elin och Siska! Vilken julklapp! Kanske bästa någonsin!!!!! Elin tipsar om en bok och en skiva och Siska tipsar om en film! Förstår ni hur genomtänkt den här julkalendern är? Och så många bra tips ni får! Herregud, det är ju otroligt! Nu – till tipsen!

Familjetrauman , julångest och hysteri
Vi startar med lite julångest! Nu återvänder vi till Norge och ägnar åt oss mer ångest. Julen förknippas för många med ångest och familjekonflikter, och då är Tiden det tar av Hanne Ørstavik ett utmärkt bokval. Boken handlar om Signe som precis har flyttat ut på landet tillsammans med sin lilla familj. Hennes föräldrar och bror ska komma på besök, och Signe städar frenetiskt. Hon är spänd och nervös inför deras besök. När föräldrarna så kommer briserar allt och ett stort bråk bryter ut. Som bakgrund till denna konflikt möter vi även Signe som trettonåring i ett hem där luften tjock av undertryckta konflikter och återhållna känslor. Hanne Ørstavik insiktsfullt om att sätta gränser och hålla på sin integritet. Det handlar om att vilja ta kontroll och få bestämma själv över sitt liv. Första gången jag läste den här boken tog den fullständigt andan ur mig, eftersom när jag läser om den vuxna Signe så är det stundtals som om jag läste om mig själv. Det blir obehagligt berörande och det känns som om Ørstavik kryper innan för huden på mig.


Ring-a-ling-a-ling Ding-dong-ding
En av de värsta sakerna med julen är all FRUKTANSVÄRD julmusik som man tvingas lyssna på vart man än tar vägen. Jag har så svårt att begripa varför alla artister ska släppa en massa gräsliga julskivor med smörig och sliskig skitmusik. På jobbet har jag tvingats äta lunch lyssnandes till den här skivan , och det får väl vem som helst att tappa aptiten. Jag menar – Drängarna? Man hade ju liksom förträngt detta! Hu nu blir det åtskilliga terapitimmar för att komma över detta trauma. Nej, det finns bara en enda julskiva som man kan lyssna på: A christmas gift for you from Phil Spector. Innan Phil Spector blev en kvinnomördare, så var han världens mest fantastiske producent. Om du inte tror mig, så lyssna bara på samlingen Back to mono, där bland annat den här Ronettes-låten är med. Jag bara älskar det här! Och detta är musik som gör mig glad! Jo, jag kan också vara glad! På den här julskivan kan du avnjuta julörhängen som White christmas, Rudolph the red-nosed raindeer , Sleigh ride (med den fantastiska bakgrundskören Ring-a-ling-a-ling Ding-dong-ding) och Santa Claus is coming to town i versioner som det går att lyssna på! Och som är bra! Med The Ronettes! The Crystals! Darlene Love!


Rymden! Robotar!
Ingen kan väl ha undgått att jag är lite (ehum) svag för rymden. Dessutom gillar jag framtiden, dystopier och artificiell intelligens. Alla dessa mumsbitar från den litterära sojajulskinkan finns med i den rara, fina, fantastisk och vansinnigt underbara filmen Wall-e. NEJ, det är INTE en barnfilm.Den ensamma roboten Wall-e samlar små artefakter från resterna av civilisationen på en övergiven jord samtidigt som han tragglar med Sisyfosarbetet att städa upp efter människorna som har varit sämre på att städa upp efter sig än vissa bibliotekarier. En dag kommer en rymdfarkost ner från skyn. Ur den svävar den flashiga roboten Eve, som letar efter något…Trailern har tyvärr fokus på det töntiga ämnet kärlek, men se den ändå. Den är rar.

Siska har åkt till Stockholm och gjort det tveksamma valet att göra mig ansvarig för publicerandet av denna lucka. Inte så smart av henne, eftersom jag tänker passa på att spela en robotlåt för er!

Så där ja! Nu är alla luckor öppnade! Eftersom ni kommer att sakna oss så fortsätter vi att lotsa er rätt i den kulturella världen i Facebook-gruppen Elin och Siskas veckotips samt på vår blogg.
Drick mycket glögg, ät många pepparkakor och ha en fantastisk jul! Elin och Siska önskar God Jul och här kommer vår julklapp till er – den låt som har muntrat upp oss mest under det gångna året och som har orsakat fantastiska spontandanser på vårt kontor.